Ze zijn wel bezig met draadloos energie.
Dit willen ze bewerkstelligen door inductie.
Op dit moment is het mogelijke om stroom door de lucht te sturen over een afstand van 20 CM.
het is nog vol in ontwikkeling.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Andere antwoorden (9)

60 watt lampje kunnen ze al stroom geven
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Op het ogenblik is het maximaal haalbare nu: inductie stroom. b.v. elektrische tandenborstel
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Er zijn wel technieken die dit mogelijk maken, zelfs met een rendement tot 75% (zie eerste bron). Maar het grote probleem is denk ik dat je er nu nogal forse spoelen voor nodig hebt en de afstand niet zo groot kan zijn. Dus ik denk dat het nog wel een poosje zal duren voordat je het echt in allerlei dagelijkse toepassingen terug zult vinden, waarbij stroom ook echt over langere afstanden dan een paar centimeter wordt vervoerd.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Bovenstaande antwoorden zeggen eigenlijk het meeste al wel over de huidige ontwikkelingen op dat gebied. Wil daar echter graag aan toevoegen dat (onderzoeken naar) mogelijke gezondheidsrisico's nog wel eens zouden kunnen zorgen voor jaren en jaren vertraging met betrekking tot de implementatie van een en ander.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Dat bestaan eigenlijk al in de natuur, want de zon levert het volcontinue dmv straling en gravitatieveld. Ik verwacht dat de exploitatie van deze energie eerder uitgevonden wordt dan draadloze energietransport dat dan dus overbodig wordt.
Nu ik erover nadenk; feitelijk is elke straling (radio, wifi) al een vorm van draadloze energie, zij het heel weinig. Ik zou overigens niet graag 220V draadloos door mijn huiskamer hebben :-)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Zonne energie kunnen we echter niet direct gebruiken voor ons huidige stroom net, daar hebben ze dus zonnecollectoren voor uitgevonden. Maar die zuigen aangezien de verhoudingen tussen kosten/rendement/duurzaamheid totaal @#% zijn.
In feite is elke golflengte energie, maar het is wel wezelijk anders dan 'electrisiteit'.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
je hebt gelijk. de vraagsteller doelde natuurlijk op draadloze electriciteit voor z'n laptop, maar zo werd de vraag niet gesteld.
De huidige zonnecollectoren bieden geen oplossing, maar ik wil niet uitsluiten dat er op korte termijn iets rendabelers wordt uitgevonden.
ik denk dat de oplossing zal gaan zitten in een ander soort energiebron. Denk aan bijvoorbeeld antimaterie. Als de wetenschap in staat is om dit zo te bewerken dat het een energiebron is dan zou je bijv op een antimaterieblokje ter groote van een dobbelsteen je hele leven lang auto kunnen rijden. Is nog ver weg maar het zou zomaar kunnen.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
in feite levert de accu in de laptop "draadloze"energie. Helaas gaat deze maar even mee. Men werkt er hard aan om accu's te ontwikkelen die meer capaciteit hebben en sneller opgeladen kunnen worden.
Deze accu's zijn o. a. nodig om electrisch en hybride auto's tot een succes te maken
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Er is al draadloze energie sinds 't 'begin der begin'. Wat denk je van zonne-energie? En wind-energie? :)

Maar goed ik denk dat je elektrische energie in grotere hoeveelheden bedoelt. Daar is men inderdaad mee bezig. Maar 't is een extra vorm van straling en ik vermoedt dat daar wel eens ernstige gezondheidsproblemen bij kunnen komen kijken. Op kleine afstanden (muis op een speciale muispad) is 't al mogelijk.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Het lijkt mij, als het al zou kunnen, niet zo gezond, nog meer straling door je cellen...