In Google Chrome kan dat niet. Niet zoals in Internet Explorer.

Technisch gezien kan dat bij geen enkele browser. Internet Explorer download ook alles, ook als je "openen" selecteer. Als je "openen" selecteer in IE wordt het bestand in een tijdelijke map (Temporary Internet Files) op geslagen tot dat je deze map leeg maak.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat is mogelijk voor bepaalde bestandstypen en/of vanaf bepaalde sites. Word- en Excel-documenten kunnen bijvoorbeeld worden geopend vanaf Gmail met het ingebouwde Google Docs. Andere sites vanwaar dit mogelijk is, zijn o.a. de Skydrive van Microsoft en Dropbox. Dit zijn cloud servers waar je, net zoals in Google Docs, bestanden kan bekijken in een ingebouwde modus. Verder kan je PDF-documenten bekijken als je de Adobe Reader Plugin hebt geïnstalleerd. Ik vat hieronder even kort "de drie groten" samen.

Google Docs
Mogelijkheid tot het bekijken van: .doc .docx .xls (geen .xlsx) .txt .pdf .ppt
Mogelijkheid tot het maken en bewerken van: .doc .docx .xls

Skydrive
Mogelijkheid tot het bekijken van: .doc .docx .xls .xlsx .pdf .ppt .one (OneNote notitieblokken)
Mogelijkheid tot het maken en bewerken van: .doc .docx .xls .xlsx .ppt .one

Dropbox
Mogelijkheid tot het bekijken van: .doc .docx .xls .xlsx .pdf .txt .ppt
Mogelijkheid tot het maken van: geen

Het maken en bewerken van bestanden op internet met een Web-app geldt alleen voor je eigen bestanden. Merk wel dat de bestanden die geüpload zijn op één van deze drie sites, moeten gedeeld zijn met jouw of openbaar zijn gemaakt. Video- en fotobestanden kunnen op de meeste sites wel worden weergegeven. Voor audiobestanden is vaak een plug-in vereist. Indien dit het geval is, dan wordt dit meestal op de pagina weergegeven.

Kortom, het ligt eraan welk type bestand het is en op welke site het staat.
Noot: sommige sites plaatsen tijdelijke bestanden op je computer, die na het afsluiten weer worden verwijderd. In feite open je het in je browser, maar er wordt toch een klein bestandje op je computer geplaatst.