Ik heb een stressfractuur in mijn voet wat nu?

Ik heb een stressfractuur/ marsbreuk in mijn voet ik loop er al zes weken op de dokter kan er niets aan doen het doet wel heel erg pijn wat nu?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.3K

Antwoorden (1)

Behandeling stressfractuur.

· Lees eerst Behandeling hardloopblessures (hieronder) waarin de algemene behandeling technieken worden beschreven.

· Afhankelijk van de ernst gaat het herstel van deze vermoeidheidsbreuk tussen de 3 en 6 weken duren.

· Gewoon rust nemen is het belangrijkst. Probeer de belasting op de geblesseerde plek zoveel mogelijk te beperken. Omdat de herstelperiode vrij lang duurt kan je het beste andere sporten (zoals fietsen, aqua joggen en zwemmen) gaan doen om een flinke conditieterugval te voorkomen. Bovendien stimuleert beweging de doorbloeding en daarmee het herstel.

· Gebruik hardloopschoenen met een goed schokabsorberend vermogen. Loop voorlopig ook niet op de weg. Een harde ondergrond is meer belastend.

· Verbeter je looptechniek: landen op je voorvoet is meer belastend voor het bot. Probeer te landen op de buitenkant van je hak.

· Doe spierversterkende oefeningen voor de voetspieren, scheenbeenspieren en kuitspieren. (Zie verder op deze pagina).

· Een andere mogelijke oorzaak is het te veel naar binnenzakken (proneren) van de voetzool na het neerkomen. De achillespees maakt hierbij een te grote knik ten opzichte van de voetzool. Als dat het geval is zijn je loopschoenen niet geschikt voor je type voet of loopstijl. Je loopschoenen kunnen ook gewoon versleten zijn.
· Vrouwen lopen meer risico. Vooral op latere leeftijd kunnen vrouwen last krijgen botontkalking (osteoporose). Voldoende calcium en vitamine D in de voeding heeft een preventieve werking.

· Over het algemeen is gips niet nodig. Gips heeft bovendien als groot nadeel dat de spieren zwakker worden.