Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Als ik met ccleaner mijn oude bestanden opruim (gisteren 700mb) waar blijft dat dan?

op een gegeven moment moet er ergens toch
iets vol zijn

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
1.1K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Even ter verduidelijking:

Bestanden op een harde schijf zijn net zoiets als losbladige boeken in een boekenkast. Bij het wegschrijven van zo'n boek gaat je computer van rechtsboven langs de planken naar linksonder, en zet overal neer wat er aan velletjes tussen past.

Je bestand staat op schijf dus geweldig verdeeld over de vrije plekken. Om dat bij te houden zijn er "File Systems" bedacht (zoek op FAT en NTFS) die bijhouden waar de afzonderlijke delen staan, een index zeg maar.

Zodra een programma het bestand weer nodig heeft, geeft het File System keurig het antwoord in welke volgorde waar in de boekenkast precies de pakketten velletjes opgehaald moeten worden....

Ergo, als je bestanden verwijdert van schijf, doe je eigenlijk niets anders dan tegen het File System zeggen: "die plaatsen mogen opnieuw overschreven worden", de feitelijke velletjes blijven dus op je schijf staan TOT het moment dat je opnieuw gaat opslaan en er ruimte nodig is voor nieuwe bestanden (dus niet bestaande bestanden, die hebben immers al posities toegekend gekregen)

Vraag wel beantwoord, neem ik aan:)
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Dat wordt definitief verwijderd.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
die worden direct verwijderd, zonder tussenkomst van de prullenbak
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Foetsie.
Weg. Het leegt namelijk ook je prullenbak.

Goed vaak gebruiken scheelt een hoop onnodige bestanden
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Dan staat het nog steeds op je harde schijf, alleen dien je dan iets meer moeite doen om het weer zichtbaar te maken. Nadat het gedeelte van de harde schijf een aantal keer is beschreven zullen deze onzichtbare gegevens definitief verdwijnen.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Er worden alleen wat bitjes van de bestanden veranderd zodat de computer ziet dat op deze plek op de schijf opnieuw data geschreven kan worden. De computer "ziet" het dus als lege schijfruimte maar in principe is dat dus niet zo.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Als een bestand 'definitief' word verwijderd, word de ruimte op de schijf alleen vrijgegeven. Als het ware staat er in de bestandsnaam "Ik mag weggegooid worden". De bestanden blijven staan, maar zodra de ruimte nodig is worden die bestanden overschreven. Pas dan zijn ze ècht weg.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding