Valt er geld te verdienen met achterhalen beveiligingslek?

Hallo allemaal,

Ik ben erg geïnteresseerd in dingen proberen te kraken of omzeilen. Ik weet dat dit niet allemaal mag, daarom gebruik ik het alleen maar voor eigen doeleinden. Nu heb ik een beveiligingslek gevonden in de schoolpas van mijn oude middelbare school. (Beetje geprobeerd met oude schoolpas).

Nu is gebleken dat de schoolpas zo lek als een mandje is. Je kan er geld op zetten via de computer en andermans kluisjes mee open maken.

Mijn vraag; kan ik hiermee aankloppen bij de directie van school en valt er nog wat aan te verdienen? Hoe kan je dat het beste brengen bij de betreffende school?

Graag jullie hulp!

Groet,
Jordi

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
ItisILeClerc
11 jaar geleden
lees het verhaal van Henk Krol en Diagnostiek Voor U en je weet wat je kunt verwachten als je ermee naar de directie stapt
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Geld verdienen gaat er alleen mee als je het oneigenlijk gaat gebruiken, niet je bedoeling. Als je geld gaat vragen om het lek aan te wijzen ben je gok ik strafbaar, soort afpersing is het dan.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Niks nieuws trouwens, volgens mij is het gros van dat soort systemen zo lek als een vergiet.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je bent heus niet strafbaar wanneer je de directie een vergoeding vraagt voor het delen van jouw kennis, heeft niets met afpersing te maken. Afpersing wordt het pas als je eraan toevoegt "en als je me niet betaalt, haal ik alle kluisjes leeg". Dus, je kan zeker proberen om geld te vragen voor jouw kennis. Maar of dat heel veel meer zal zijn dan een tientje, betwijfel ik. Het is namelijk niet zo opzienbarend dat die systemen slecht beveiligd zijn (de oude versie van die kluisjes was immers ook niet bestand tegen een koevoet) en ik verwacht ook niet dat ze veel maatregelen zullen nemen. Misschien kunnen ze de leverancier nog aansprakelijk stellen, dan gebeurt er misschien wat.

Het beste antwoord

Veel grote bedrijven zoals Google keren vrij grote beloningen uit voor het vinden van een beveiligingslek in hun systemen. Scholen e.d. zullen echter eerder aan komen met een fles goedkope wijn ben ik bang..
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Ik betwijfel of je school er geld voor zal geven, maar je kunt hier zeker carrière in maken. Mijn man heeft lang gewerkt als IT-beveiligingsspecialist, en een deel van zijn werk bestond uit het uitvoeren van penetratietests: in opdracht van de eigenaar van het systeem proberen de beveiliging te omzeilen.

Let op: tenzij de eigenaar van het systeem vóóraf toestemming heeft gegeven, ben je strafbaar, ook al doe je dit met de beste bedoelingen!