Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Hoe kan ik een kolom gegevens bij elkaar optellen als er ook waarde op sommige plekken staat in het bereik in excel?

ik wil het bereik zo houden
ik wil dus dat de formule er uithaalt welke hij wel of niet moet optellen

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Geef jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image

Antwoorden (1)

De functie die je daarvoor kunt gebruiken is:
OPTELLEN.ALS()

Hierin geef je het bereik aan en de voorwaarde waaraan voldaan moet worden.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
roqui kun wat zou dan de voorwaarde kunnen zijn?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik heb het nog even nagekeken. De functie is SOM.ALS(). Als voorbeeld:
=SOM.ALS(B1:B20;WAAR;A1:A20) Deze formule kijkt naar het bereik B1:B20. Wanneer een cel binnen dit bereik de waarde 'WAAR' bevat, dan neemt de formule de waarde van de naastgelegen cel uit A1:A20 mee in de optelling. Ik heb in A1:A20 de getallen 1, 2, 3, ..., 18, 19, 20 staan. In de naastgelegen cel B1:B20 staat een formule die kijkt of het getal in A EVEN is. De formule telt alle getallen bij elkaar op die even zijn. Je kunt als criterium van alles opgeven, op voorwaarde dat Excel het kan onderscheiden. Zo kun je instellen dat alleen waarden groter dan een bepaald getal worden opgeteld. Dan hoef je het tweede bereik niet in te vullen omdat dat hetzelfde is als het eerste bereik. Wanneer je iets meer uitlegt over wat je wilt bereiken, kan ik nadere uitleg geven.
Deel jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image
logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing