Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Voor defragmentatie had ik bijna 4 GB leeg op harde schijf en na defragmentatie nog maar 750 mb. Iemand enig idee of dit normaal is?? Erg balen!

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Super zo snel antwoord. Helaas lijkt de gouden tip er niet bij te zitten. Ik begrijp ook echt niet hoe het kan. Morgen maar eens systeemherstel uitvoeren idd misschien dat dat helpt.

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Geef jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image

Antwoorden (6)

Sluit je pc eens af
en start opnieuw op om te kijken of het dan anders is
ik denk dat je tegen de virtuele disk aankijkt ??
vele schijf en geheugen bewerking zitten er dan nog in
heb je ook schijfopruiming gedaan ?
en de prullenbak leeggegooid ?
(Lees meer...)
capthavoc
13 jaar geleden
Norton gebruikt? Norton is meestal probleem software.
Dan heb je pech.
Meestal mag je nooit defrag doen van een andere software ontwikkelaar.Dan vraag je om problemen enigste oplossing is terug in de tijd of opnieuw installeren.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Inderdaad, vroeger was de standaard defrag tool wel goed maar dat is tegenwoordig allerminst het geval en moet je al bijna gebruik maken van bijv. defraggler. Ook dat Norton probleemsoftware is, is onzin! Dit was vroeger inderdaad zo maar ondertussen is er hard aan gewerkt en is het prima software! Je moet dus wel meegaan met je tijd. Ik zie trouwens helemaal geen reden om te vermoeden dat de vs Norton gebruikt.
Defragmentatie veranderd normaliter niets aan de beschikbare vrije ruimte op een HD.

Wat defragmentatie doet is de informatie van versnipperde bestanden weer netjes bij elkaar zetten waardoor de leessnelheid van de HD zichtbaar verbeterd.
De versnipperde vrije ruimten worden ook weer zoveel mogelijk aaneengesloten zodat deze ruimte sneller toegankelijk is voor beschrijven.

Regelmatig defragmenteren zorgt er ook voor dat de HD minder hard hoeft te werken om de gevraagde informatie op te halen en gaat daardoor langer mee.

De vrije schijfruimte kan hierdoor niet verminderen.

Sluit de computer even af en start opnieuw op.
10 tegen 10 gevallen wordt dan de vrije ruimte gewoon weer goed weergegeven.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Alles klopt! Of toch niet, alleen nite dat de HD langer meegaat door regelmatig te defragmenteren. Integendeel! Alle extra lees- en schrijfacties zorgen voor extra slijtage! Je mag dus zelfs niet regelmatig defragmenteren! Enkel indien het nodig is!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nou, ik bedoelde eigenlijk daarmee om regelmatig te controleren of een defrag nodig is. Dat kwam dus niet helemaal uit de verf maar het was dan ook al erg laat.
Uiteindelijk geeft het defrag programma zelf wel aan wanneer een defrag nodig is.

Dus ja, defragmenteren alleen wanneer nodig maar wel regelmatig ff sjekken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Boa, zelfs regelmatig checken, hoeft dat? Je merkt zelf wel wanneer het nodig is als je pc trager wordt ;-) Systemen met bijvoorbeeld een ext4-bestandsysteem hebben helemaal geluk. Die kunnen en hoeven niet gedefragmenteerd te worden.
Het komt voor dat je besturingssysteem verkeerd weergeeft hoeveel schijfruimte je hebt. Als je dan schijfintensieve zaken doet zoals een defrag of schijfcontrole, veranderd er vaak dermate veel of net dat waardoor de schijfruimte weer correct wordt weergegeven. Zoals al gezegd, defragmentatie zelf zal de vrije schijfruimte in ieder geval niet aanpassen.

In tegenstelling tot wat velen denken, is defragmentatie helemaal niet (meer) nodig of gebeurt het tegenwoordig automatisch. Misschien dat het bij Windows 98 op een oude PC met een trage harddisk nog enig nut had; tegenwoordig eigenlijk niet meer. Defragmenteren is overbodig en kan je vergeten.

Wil je toch snelheid winnen, dan moet je kijken naar overbodige achtergrondprocessen, SSD-schijf gebruiken, voldoende geheugen hebben, grafische effecten uitzetten, etc.

Toegevoegd na 3 minuten:
Heb je schijfruimte nodig (zo te zien wel; want 750MB is echt weinig) en heb je trouwens Windows XP dan is foldersize hèt programmaatje om makkelijk de grootste bestanden/mappen te vinden op je harddisk:
http://foldersize.sourceforge.net/
Dan even googlen of die bestanden weg kunnen.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik zou zeggen, dat het niet normaal is en dat verwacht je ook niet. Laat je OS automatische defragmenteren en vertrouw er op dat het goed komt. Naar mijn mening doet een goede OS het uit zichzelf. Sommige OS'en laat het ook niet toe dat je het handmatige opstart.

Ik zou er niet zo mee zitten en als je er wel mee zit, dan zou ik gaan opschonen en overbodige files van je harde schijf halen. Waarschijnlijk was en is die 4 Gb nog steed leeg op je hardeschijf.

Wel kan tijdelijk de ruimte wat slecht in gedeeld zijn.

Mijn gevoel zegt dat het of een valse melding is of dat de bestanden nu zo op hardeschijf gezet zijn dat ze sneller benaderbaar zijn. Alles staat nu bij elkaar ipv van overal waar maar ruimte is.
Waarschijnlijk heeft defrag mijn werk niet kunnen af maken vanwege (tijdelijke) schijfruimte gebrek.
Als je tijdelijk 4 Gb kunt verplaatsen naar een andere schijf zou de druk er af zijn en kun je weer verder met defragmenteren.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het is wel normaal.dat die een.beetje geheugen kwijtraakt maar zoveel hoort niet

Tip Doe een.back up van een week.terug
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Deel jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image
logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing