Wat kan ik doen aan mijn pc die na 10 seconden uitvalt?

Toegevoegd na 2 minuten:
Ik denk zelf dat het aan de voeding zou kunnen liggen.
Mijn pc deed het ervoor nog goed.
Toen hij aan was hoorde ik een tik en daarna viel ie uit.
Iemand een idee?

Toegevoegd na 5 dagen:
Ik ben gisteren naar de reparateur geweest en daar is uit gebleken dat de northbridge gebroken was.
Helaas is dit dus niet meer te repareren en is de pc kapot.
Hiermee sluit ik de vraag.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.6K

Het beste antwoord

Kan idd aan de voeding liggen. Dat die bv dus overbelast werd en de tik die je hoorde de schakelaar was die 'm uitschakelde om verdere schade te voorkomen.

Kan dus zijn dat de voeding verder niet meer deugt en het nu dus niet meer trekt om de pc aan te zwengelen. Ik acht de kans groot dat het nu tijd is voor vervanging.

Eventueel zou je de voeding nog eens open kunnen draaien en als die erg stoffig is van binnen, schoonmaken (let op er blijft nog een tijdje spanning op staan na loskoppeling vh stopcontact). Wie weet treed er nu stof » oververhitting » capaciteit belemmering op waardoor die het dus niet meer trekt. Met een beetje geluk helpt schoonmaken en is er nog geen permanente schade ontstaan. Maar die kans is klein want ik ga er vanuit dat je ondertussen wel eens de voeding de kans hebt gegeven om af te koelen voor een nieuwe poging de pc aan te slingeren?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Het kan inderdaad aan de voeding liggen. Op een forum van Computeridee.nl kun je een manier vinden hoe je dit kunt testen. (zie bijgaande website). Maar doe dit echter niet als je er geen verstand van hebt. Dus vraag in dat geval om hulp.

Het kan eventueel o.a. ook nog om de ventilator gaan.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Mijn pc maakte ook al veel geluid.
Kan het hiermee te maken hebben?
dat had ik ook bij mijn laptop het lag niet aan de voeding bij mij ik heb hem toen gerecoverd met die backup discs moet je eens proberen
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Is het een desktop pc of een laptop?
Als het een laptop is zou ik hem gewoon naar een pc winkel brengen en laten repareren.
Als het een desktop is kan je hem aan de zijkant openmaken, en kijken of er misschien iets tussen je fans zit. Of dat hij vol met stof zit.

Anders even proberen op te starten met een andere voeding.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het is een desktop pc.
Met win xp pro en 2 gig ram.
verder een pentium 4
dat is waarschijnlijk de voeding ik zou als ik jou was even naar een computerreparatie center gaan zij weten dat binnen 1 minuut
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Wat je kan doen:
- Open je computer kast, leg de computer op z'n zijkant (zodat je het moederbord kan zien).

- Kijk op het moederbord bij een grootte stekker (die van de voeding komt). Zoek hier naar kleine lampjes waar een tekst zoals CPU, RAM, of iets dergelijks staat.

- doe de pc aan en kijk of er uberhaupt lampjes gaan branden op 't moederbord.

- kijk gelijk of alle ventilatoren goed draaien (ook die van de voeding)

- kijk alle bekabeling na van de voeding, let hierbij op een kabel breuk of kleine scheurtjes/sneetjes.

- controleer ook of alle kabels goed bevestigd zijn op het moederbord en andere componenten.

* branden helemaal geen lampjes als je hem aanzet?
dan is je voeding kapot en moet je een nieuwe kopen.

*draaien niet alle ventilatoren?
kijk of deze niet gehinderd worden door stof, of andere voorwerpen die erin steken. Maak deze eventueel stofvrij (dit kan je doen met een stofzuiger, hou dan wel de ventilator vast zodat deze niet onnodig gaat draaien), en verwijder voorwerpen die hier niet horen.
draaien ze nog steeds niet, maar lampjes op het moeder bord branden wel? controleer dan de kabels van je voeding.

weet je nog steeds niet wat het is na deze stappen? ga dan langs een FATSOENLIJKE reparateur.

Toegevoegd na 1 dag:
het kan inderdaad dat je te weinig stroom hebt als je 2 videokaarten hebt. Mag ik vragen wat je capaciteit van je voeding is? en als je gelijk even je cpu + videokaart(en) erbij vermeld kan ik je verder adviseren :)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik ben gisteren gaan kijken bij een reparateur of mij voeding stuk was en helaas was daarop het antwoord nee.
Ik denk nu zelf dat hij niet genoeg stroom leverde aan de pc omdat ik er al zelf 2 gigabyte in had gestopt zou het dan hieraan liggen?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik heb twee geheugen kaarten bedoel ik erin gestopt
De oude weg gedaan want die werkte niet samen.
Alle bij 1 gig per stick
De pc is een pentium 4 ik ben hem aan t opknappen
2.8 GHz en een nvidia kaart. Het is een 2e hands zelfbouw pc van een pc kringloop
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
230~
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Das de voeding