Oei wel een hele technische vraag
ik geef je de jip en janneke versie maar

windows is een besturing systeem een OS
Operating System

Eigenlijk een pakket van allerlei verschillende programmaatjes en
gegevens datebases die er voor zorgen dat dingen die je invoert in je pc op de juist manier gelezen en bewerkt worden

Bijvoorbeeld
het zou raar zijn als een mp3 door een txtverwerker wordt geopend toch ?
maar in feite is een mp3 niet anders dan een lange reeks systeem commands en gegevens die in principe door het allersimpelste programma geopend kan worden maar dan wort het geen geluid

alweer even dat mp3 bestand
Elk mp3 heeft een soort code waarmee hij kan laten zien
he ik ben een mp3 en ik wil alleen geopend worden door
dit of dat programma windows media player itunes etc etc
die sleutel wordt bewaard in het register

Naast dat
worden er ook gekeken op zaken als wie opent heb bestand ?
wie mag het bestand openen ?

Stel je ben een gastgebruiker op een pc
dan zijn er dingen die je wel en niet kunt doen
Dan kan een bestand aan de hand van de sleutels
van wie je bent zeggen
ik mag niet openen omdat je niet de administrator of hoofdgebruiker bent

tja en dat is maar een klein stukje van wat je register doet

maar in feite is het eigenlijk de sleutelbos naar je besturing systeem
en eigenlijk ook de gids, plattegrond, leidraad die ervoor zorgt dat een bestand op de juiste manier wordt geopend
afgespeelt veranderd of aan andere bestanden wordt gekoppeld

dus je begrip als je deeltje of echt alles in je register overhoopt haalt

Dat de sleutels niet meer passen en de computer helemaal in de war is

hopelijk helpt dit
capthavoc
11 jaar geleden
Een register is niets anders dan een database van het besturingsysteem (zoals Windows) waarin gegevens zijn opgeslagen.

Een van de onderdelen is welke programma's moeten worden geopend bij een specifiek bestand.

Andere onderdelen zijn simpelweg waar een programma is geinstalleerd of bepaalde instellingen van het programma.

Elk onderdeeltje (verwijzing of regel) in het register wordt een sleutel genoemd.