Ik heb jaren AVG gebruikt maar vond toch dat deze mijn PC te veel remde. Heb nu reeds lange tijd Avast en dat bevalt me wel goed. Je moet wel even aale automatische updates uitzetten anders word je helemaal gek van de meldingen.

http://avast.nl.softonic.com/
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
zet updates aan, en zet game-modus permanent aan. geen meldingen meer! :) alleen wanneer echt nodig roep hij je.
Je zegt het zelf al, AVG of Avast, deze zijn het meest populair als je een virusscanner wilt waarvoor je niet hoeft te betalen en ze gebruiken dezelfde engine.

Van de betaalde wordt Nod32 wel eens genoemd.

Ik gebruik zelf geen Windows maar toen ik dat nog wel deed gebruikte ik MS Essentials, doet volgens de gebruikers voldoende zijn werk en itt andere scanners vrij licht waardoor Windows niet zo snel trager wordt dan normaal.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik vind persoonlijke Microsoft Security Essentials de beste.

Deze kun je downloaden wanneer je over een legitieme Windows bezit.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik vind voor mijzelf Microsoft essentials het best, maar omdat er veel gratis virusscanners zijn lijkt mij het beste dat je elk een tijdje gebruikt, zodat je zelf kan beslissen welke het beste voor je is.
Zie de website www.gratissoftware.nu voor een lijst van gratis antivirusscanners.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Geen enkele virusscanner heeft alle virussen in zijn database. AVG, Avast en NOD32 zijn op dit moment de populairste virusscanners, waar dat eerder Norton en Hitman Pro waren. Avast gebruikt minder geheugen, AVG meer, maar deze heeft een iets grotere database, dus is een stukje beter, al geeft Avast eigenlijk hetzelfde resultaat. Installeer nooit 2 verschillende virusscanners, die kunnen elkaar in de weg zitten en zo kunnen ze problemen met je computer veroorzaken.

AVG: www.free.avg.com
Avast: www.avast.com
NOD32 (Proefversie): www.eset.com/download/home/detail/family/2/

Aan enkel een virusscanner heb je niet genoeg. Een Anti-Malware is ook nodig. Hiervoor kun je Malwarebytes gebruiken, gratis: www.malwarebytes.org

Tot slot kun je losse bestanden uploaden naar www.virustotal.com en andere online virusscanners waar je je bestanden door tot wel 50 virusscanners kan laten scannen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
"De beste" virusscanner bestaat niet: scanners die vandaag goed scoren, leveren misschien morgen of over een week veel minder goede prestaties. Bovendien zijn de prestaties nooit goed meetbaar. Sommige scanners vinden bijna ieder virus, maar slagen er niet in om ze te verwijderen. Of ze geven een heleboel "valse meldingen" (zgn. 'false positives'): ze denken een virus gevonden te hebben, terwijl het in werkelijkheid om een 'schoon bestand' gaat.

Eén ding kan ik je verzekeren: hoewel iedereen hier lovend is over Security Essentials van Microsoft, blijkt uit allerlei tests dat dit programma veel steken laat vallen. Essentials is dus geen goede keus.

Er zijn twee onafhankelijke instituten waar producenten van anti-virussoftware hun producten regelmatig laten testen: AV Test en AV Comparatives. Op de websites kun je de uitslagen van de tests terugvinden (zie bronnen).

Als het gaat om gratis software, zijn er drie belangrijke spelers op de markt: Avira, AVG en Avast. Uit de laatste test van AV Comparatives kwam naar voren dat Avast en Avira iets meer malware blokkeren dan AVG. Maar AVG gaf geen 'valse meldingen', in tegenstelling tot Avira (5 false positives) en Avast dat maar liefst 14 keer een bestand blokkeerde waarmee niets aan de hand was.
Op de website van AV Test kun je zien dat AVG juist weer iets beter scoort dan Avast en Avira. Bij een volgende test liggen de verhoudingen mogelijk weer anders.

Conclusie
Je kunt niet zeggen welke scanner "het beste" is: dat wisselt van dag tot dag en hangt bovendien af van de punten waarop je de scanner beoordeelt. De ene keer scoort Avira wat beter, de andere keer komt Avast of AVG als beste uit de bus.
Pieter2011