Wat moet je doen als je geen bestanden op je usb-stick kan zetten? (Imac)

Wanneer ik mijn USB-stick in de Imac doe (zoals gebruikelijk) verschijnt het icoontje van de USB-stick gewoon op mijn bureaublad, maar kan ik er op geen enkele wijze bestanden op zetten. Het maakt niet uit welke usb-stick ik pak en de usb-stick die ik erin deed was volledig leeg.

Toegevoegd na 7 minuten:
Wanneer je een bestand op de stick probeert te zetten komt er naast de muis een cirkel met een streep door te staan (zoals bij het verkeersbord verboden parkeren), wanneer je wilt knippen/plakken met de rechtermuisknop, wordt deze optie niet eens weergeven

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
5.9K

Het beste antwoord

Met command-i kun je zien wat voor een indeling de stick heeft en of die leesbaar en/of beschrjifbaar is. Je kunt opnieuw formatteren met Schijfhulpprogramma (zit in de map Hulpprogramma's in de map Programma's). Je kunt daar de stick controleren met schijf-EHBO. Je formatteert via 'Wissen'' ( je hebt dan de keus of je een Mac OS-indeling of een FAT-indeling maakt). Overigens zijn er ook programma's waarmee je sticks met een NFTS-indeling op je Mac kunt lezen/schrijven, maar dat is alleen zinnig als er nog waardevolle bestanden op je stick staan en/of je die ook voor een Venstercomputer gaat gebruiken.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Ik bezit zelf geen iMac, maar ik denk dat het probleem generiek is.

USB sticks werken of werken niet. Ik heb in het verleden USB sticks in Windows gemaakt, die onder Linux niet uitgelezen konden worden. Pas na formatteren van de USB stick kon ik de data alsnog erop zetten. Ik vermoed dat dit ook de oplossing voor je probleem is.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Uit je verhaal is niet op te maken of die stick het eerst wel deed dus daarom maar dit algemene verhaal:

De meeste sticks zijn geformatteerd in FAT16 of FAT32.
Apple werkt daar niet mee.

Je zal in je disk utilities (of de Nederlandse benaming ervoor) de stick moeten formatteren voor Mac OS.
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Correcte info :) had dit ook met mn externe windows hd. Lezen kan, schrijven niet
Ik verwacht ook dat het een filesystem probleem is.
Mac kan standaard geen NFTS lezen of schrijven.
Je kunt tools installeren waarmee dit wel mogelijk wordt of je kunt er voor kiezen om je USB stick Fat32 te formatteren.
Fat32 wordt, in tegenstelling wat Ronald beweert wel ondersteund door de Mac. Het nadeel is dat Fat32 geen grotere bestanden dan 4 Gb aan kan.

Een USB stick formatteren op exFat kan ook. Dan heb je zowel toegang vanaf je mac als vanaf Windows (nieuwere versies) en heb je ook het voordeel van het weg kunnen schrijven van grote bestanden.