Bij het afspelen van video's crasht mijn laptop. Wat kan ik doen om het te voorkomen?

Het begon bij het kijken van Youtube-filmpjes. Op een gegeven moment kwamen er allemaal streepjes over mijn beeld en even daarna crashte de laptop. Dat gebeurde steeds sneller en vaker. Nu crasht mijn laptop ook als ik een ander willekeurig filmpje kijk (uitzending gemist ed.). Ik heb al een uitgebreide virusscan gedaan, maar tevergeefs. Mijn laptop is een Asus K53T. Wat kan ik doen om het te voorkomen? (En hoe moet ik dat doen?)

Overigens deze informatie krijg ik als ik de laptop weer start na een crash:

Probleemhandtekening:
Gebeurtenisnaam van probleem: BlueScreen
Versie van besturingssysteem: 6.1.7601.2.1.0.768.3
Landinstelling-id: 1043

Aanvullende informatie over dit probleem:
BCCode: 116
BCP1: FFFFFA800BBA54E0
BCP2: FFFFF8800422DA1C
BCP3: 0000000000000000
BCP4: 0000000000000002
OS Version: 6_1_7601
Service Pack: 1_0
Product: 768_1

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
2.3K

Het beste antwoord

Ga eerst eens naar systeemeigenschappen (WINKEY + PAUSE), klik bij vista en 7 op geavanceerde systeemeigenschappen en ga op het tabblad geavanceerd naar 'instellingen' onder Opstart- en herstelinstellingen. Stel daar in dat het systeem een gebeurtenis in het systeemlogboek moet registreren en dat de foutopsporinggegevens in een kernelgeheugendump moeten terecht komen.

Als je dan nog eens te maken krijgt met een crash wordt er met een beetje geluk een minidump opgeslagen onder: "C:\Windows\minidump\". Dit bestand kan je dan openen met Debugging Tools for Windows. (te downloaden en installeren via microsoft).

In het foutenrapport dat je dan te zien krijgt kan je zoeken naar het programma dat de crash veroorzaakt heeft. Waarschijnlijk ligt die software in de clinch met een ander programma of een driver. Je doet er dan goed aan deze software te deïnstalleren en te zoeken naar een alternatief (er van uitgaande dat alle software en drivers up 2 date zijn).

Wat het afspelen van video betreft: kon je voorheen wel video afspelen? Zonee: dan ligt 't waarschijnlijk aan de hardware die niet krachtig genoeg is.
Zoja: controleer dan eens of je die oude video's wel nog kan afspelen. Gewoon om te verifiëren dat er niets mis is met de nieuwe video's die je wil bekijken.

Nog geen uitkomst? Wel dan wordt het zoeken naar een speld in een hooiberg. En natuurlijk zal niemand je tegen houden om daaraan te beginnen, maar 1. Backup nemen, 2. Windows herinstalleren, 3. Backup terugzetten --> zal sneller gaan en het probleem waarschijnlijk ook oplossen.

Hou vanaf dan ook alle veranderingen aan je systeem bij. Keert dit probleem terug dan weet je dat de meest recente veranderingen misschien wel eens de oorzaak kunnen zijn.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Je hebt een slecht geheugen (of een onvoldoende capaciteit) of je videokaart kan de eisen niet aan. Upgraden dus.