Waar kan ik de lokale schijf (C:) kopieren?

Ik ga mijn laptop opsturen omdat hij stuk is maar ze zeiden dat ik mijn bestanden moest kopieren op iets want die kunnen gewist worden maar waar kan ik mijn lokale schijf (C:) kopieren zodat ik die weer op mijn laptop kan zetten als het weer terug is en wat zit er eigenlijk in dat schijf behalve foto's, muziek en word documenten?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
3.1K

Antwoorden (6)

Je hoeft niet je hele schijf te kopieeren alleen de bestanden die je lief zijn. Waar je die gezet hebt weten we niet maar de grootste kans is in C:\gebruikers\jouwnaam , als je zeker wil zijn kan je ook een zoekfunctie doen (rechtsbovenin) zorg dat je in C: bent en dan *.jpg (foto's) *.avi *.mov *.mpg video's of *.PDF (tekst)

Daarnaast, als je nog e-mails van je mailprogramma wil bewaren moet je even je mailprogramma openen en bij bestanden exporteren kiezen en goed onthouden waar je dat bestandje zet.

Het handigst is alles op een USB-stick of als dat te klein is een externe hardeschijf te zetten.

Toegevoegd na 1 minuut:
Programma's/games zal je opnieuw moeten installeren. Als je met een programma werkt wat belangrijk voor je werk is en je slaat daar dingen voor op moet je ook die opslagbestanden kopieren.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Op een externe harde schijf, (in de winkel verkrijgbaar. Oa bij de mediamarkt)
Op een een aantal CD's of DVD's branden.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Koop bij een willekeurige computerwinkel een externe harddisk die groter is dan de harddisk in je laptop. Deze sluit je (via USB) aan op je laptop, en je mikt de hele handel op die externe schijf. Als je laptop is gerepareerd of vervangen zet je je eigen media weer terug (je applicaties zul je opnieuw moeten installeren). Daarna kun je die externe HD gebruiken als back-up of downloadschijf.

Let op: vergeet de bookmarks van je browser niet op te slaan!

Let op: sommige laptops wekken de indruk dat er twee drives zijn, bijv. een C: en een D:. Doorgaans is dit gewoon één schijf met twee partities. Back-up dus beide partities op een externe HD die minstens (iets) groter is dan beide partities samen!

Toegevoegd na 25 minuten:
PS. Over het back-uppen van systeembestanden en programma's: uiteraard zijn deze niet echt nodig. Het probleem is alleen dat veel mensen (mijzelf meegerekend) dikwijls een schijf a la Malle Pietje hebben. Overal staat wel wat, dit uitzoeken kost je zomaar een hele dag en is redelijk saai en geestdodend werk. Als je in een keer je hele schijf back-upt weet je iig zeker dat je alles hebt, je laptop kan dan gelijk naar de fabrikant. Intussen kun je op die USB-HD in alle rust uitzoeken wat echt weg kan en wat niet.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Men bedoelt al jouw documenten, foto's video's etc wat je bewaren wilt.
Het opslaan kan op een willekeurige usb stick, externe schijf o.i.d. maar ook via bijvoorbeeld skydrive welke je bij hotmail vind.
Je kan inderdaad ook je gehele schijf kopieren, dan heb je een externe schijf nodig welks groter is dan de ruimte die op dit moment benut is van je c schijf.
Onder 7 kun je dat doen via "backup maken en terugzetten".
Maar er zijn ook losse programma's die dat voor je kunnen doen, je hebt dan nog wel een externe schijf nodig.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
De fabrikant of winkel welke jouw laptop gaat opsturen of repareren raad je het volgende aan:

wanneer je belangrijke bestanden (bijvoorbeeld: school/werk/vakantie?) op je computer hebt staan kopieër je deze naar een externe opslag. dit kan zijn:
een USB-stick
en externe hardeschijf
of netwerkschijf

zorg van programma's waar je voor betaald hebt zoals bijvoorbeeld microsoft office of een computer spel dat je hier de serial code van bewaard/opschrijft.
een serial code is een code waarmee jij kan laten zien dat je betaald hebt.

Schrijf de programma die je wil bewaren naar een eventueele herinstallatie op. zodat je deze weer opnieuw zou kunnen installeren.

De hele C: schijf kopieëren zou overbodig zijn omdat hier ook heel veel (systeem) bestanden op zouden staan wat toch weer opnieuw wordt geinstalleerd.

Hopelijk heb ik je goed geholpen, bij vragen hoor ik het wel!

groeten,

Bartcho
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als u geen externe HD, CD, of USB heeft en er nog plaats is op uw harde schijf kan u een extra partitie aanmaken.
Die zal de eerste letter aannemen die beschikbaar is bv: D: of hoger.
Daar kan u alle data, foto's, IE instellingen, Email, enz opzetten.

Bij de herstelling kan het nodig zijn dat men uw OS opnieuw installeert en daarbij uw C-drive volledig overschrijven, daarbij wordt de D drive ongemoeid gelaten.
Die partitie gebruikt u dan ook best om uw back-up op te maken zodat ook die niet verloren gaat.

Op uw C partitie staan dan nog alleen applicaties software welke u opnieuw zal moeten installeren.