Als de videokaart op je laptop defect is heb je een groot probleem. Vaak is deze geïntegreerd op je moederbord of speciaal custom-made voor je moederbord. Je bent dus altijd aangewezen op de leverancier (het merk) van je laptop.
Het is vaak de vraag of het vervangen wel de moeite waard is. Wanneer je 300 euro voor een ander moederbord betaald of voor 500 tot 600 euro een nieuwe met garantie koopt ben je van alle problemen af.
Stel dat je na het vervangen van je videokaart er achter komt dat er toch iets anders kapot is moet je alsnog een ander moederbord of laptop.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat custom made valt wel mee! Ook met laptops heb je gewoon standaarden hoor!
Maar inderdaad kan je de pech hebben dat het geïntegreerd is.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Bij de meesten gelukkig wel maar ik heb praktijk ervaring met randapparatuur bij de merken HP, Lenovo en Fujitsu Siemens gehad dat de aansluitingen wel standaard zijn maar dat ze toch conflicten geven met apparatuur dat niet door hen aanbevolen was. Het kan zijn dat deze merken zich gebeterd hebben maar door schade en schande heb ik geleerd om daar niet meer bij voorbaat vanuit te gaan dat alles past en werkt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
We hebben het hier over laptops, videokaarten en CPU's zijn daar in principe onvervangbaar, of je moet het uiterst zeldzame geluk hebben een Nvidia MXM of AMD AXIOM videokaart te hebben. Het kan allemaal in theorie wel, in de praktijk kan je beter een nieuw laptop kopen en goed bedenken waar je hem voor gaat gebruiken.
Als jouw laptop een "losse" videokaart heeft en en een vervangende videokaart kan krijgen die re goedkoop is, dan is het wel mogelijk om deze te vervangen.

Afhankelijk van het merk/type laptop kan best wel moeilijk zijn.
Het sommige laptops hoef je alleen het "backplate" los te schroeven en het oude videokaart los te Klikken en het nieuwe erin te prikken.

Bij andere laptops zit het videokaart achter het toetsenbord. Deze zit meestal met 2 a 3 schroefjes vast.

Het kan ook zo zijn dat het het hele moederbord eruit moet halen, dan moet je erop rekenen dat je een paar uur bezig ben. Vooral als je het nog nooit heb gedaan.