wat is eigelijk het gevaar van een onbeveiligde wifi netwerk ?

ik heb met netwerk open staan en ik zie dat der heel veel mensen op zitten

Toegevoegd na 11 minuten:
maar alls der mensen zijn illegale handelingen doen en ik zou opgepakt worden komen ze der snel achter dan dat ik het niet was en wie het dan wel waren ?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
hier een hele boel info over wifi: http://fon.oeioei.nl/

Antwoorden (4)

Een gevaar kan bijvoorbeeld zijn dat een van die personen illegale handelingen op internet verricht. Dan zou jij daarvoor opgepakt kunnen worden.

Toegevoegd na 7 minuten:
In Amerika is daar een rechtszaak om geweest. Zie http://www.techzine.nl/nieuws/28957/rechtszaak-om-onbeveiligde-wifi-netwerken.html : De gebruikers zijn zelf verantwoordelijk voor de beveiliging van hun netwerk. Doordat zij dit verzaakten hebben zij piraterij gefaciliteerd en zijn zij indirect schuldig aan dit misdrijf. Maar het is lastig te bewijzen.

Door simpel een wachtwoord in te voeren kan je veel ellende voorkómen!
Amadea
11 jaar geleden
dat ze eventueel gevoelige informatie van je computer kunnen afplukken. Men denke hierbij aan: personalia, bankgegevens, medische gegevens etc.

Op financieel kan je in de problemen raken als al die mensen excessief gaan downloaden via jouw aansluiting. Misschien moet je dan gaan bijbetalen en heeft jouw provider het niet meer over FUP (Fair Use Policy).

Toegevoegd na 6 minuten:
op toevoeging van je vraag:

Je kan via je router zien wie er van jouw netwerk gebruik maken. Althans de MAC-nummers, deze zijn uniek aan elke wifi-kaart/apparaat. Deze zou ik voor de zekerheid even noteren. Zien er uit als: 00:12:34:AB:CD:EF:56, bij misbruik kunnen de autoriteiten dan achterhalen wie bij jou in de buurt het misdrijf heeft gepleegd.

Beter is het om je netwerk te beveiligen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Cryofiel
11 jaar geleden
Hmm... mag ik wat vragen stellen? Als het *netwerk* openstaat, kan iedereen gebruikmaken van de internetaansluiting. Dat wil echter nog niet zeggen dat ze ook op een andere computer kunnen komen die gebruik maakt van diezelfde internetaansluiting. Best mogelijk dat dat (de bestanden op de computer bekijken) ook kan, maar dat hangt dan niet alleen af van het openstaan van het netwerk, maar ook van de instellingen op de computer. Over de MAC-adressen: je kunt wel noteren dat adres 12:34:56:AB:CD:9F van jouw netwerk gebruik heeft gemaakt, maar er is geen database die MAC-adressen aan personen koppelt. De enige manier om de bijbehorende persoon te achterhalen is continu de router in de gaten te houden, en zodra vanaf dat bepaalde MAC-adres opnieuw verbinding wordt gemaakt de straat afzetten, alle aanwezige personen fouilleren (op laptops, smartphones en dergelijke) en alle belendende huizen doorzoeken. Ik denk dat de politie zoiets alleen doet als het om een echt grote vis gaat. Verder is zelfs een MAC-adres te vervalsen. Niet zo eenvoudig als het vervalsen van een IP-adres, maar het kan wel degelijk.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@Cryofiel: je hebt gelijk, maar er staat hier ergens een soortgelijke vraag en ik had weinig zin het hele verhaaltje opnieuw op te gaan schrijven. Als iemand zijn netwerk open laat staan, ligt het in de lijn te denken dat hij z'n PC ook open heeft staan. Een MAC-adres is gekoppeld aan een device; je zou ook het device in een andere PC kunnen stoppen. Maar dat is een heel gedoe als plotsklaps de politie binnenvalt (wat zeer onwaarschijnlijk is). Commando's als --macchanger mogen wij hier niet vrij geven.
Het is mogelijk dat hackers via jouw wifi netwerk op jouw computer en van andere mensen kunnen komen. Men heeft dan inzag op jouw gegevens, bijv. bankgegevens. Maar ze kunnen ook virussen op jouw computer zetten. Over de illegale handelingen, je moet maar aan iemands geschiedenis zien, wat ze uitgespookt hebben.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Alle mensen die via jouw netwerk het internet opgaaan worden geïdentificeerd door jouw unieke ip-adres. Als die mensen nare dingen doen op een website of een unieke aanbieding aangaan wordt dat gekoppeld aan jouw ip-adres. Jij wordt daarop aangesproken. Doe je mee bv aan een leuk forum kun je hierdoor er worden afgegooid. Dus snel een password installeren met de hoogst mogelijke encryptie. Ook kun je daarnaast vaak MAC-adressen van je netwerkkaart invoeren in de router zodat andere machines geen toegang hebben.
Ook is er een Engelstalig programma's winpcap waarmee je kunt zien dat er anderen op je netwerk zitten.