mag je een Youtube filmpje insluiten op je (zakelijke) website?

het gaat hier om een mooi reclamefilmpje van een bedrijf.
(dus geen muziek)
Ik wil de link kopieren zodat je een frame op je website krijgt.
Kom je dan in problemen met copyrights?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Antwoorden (3)

Nee dat mag niet zomaar, op al dergelijk werk zit auteursrecht en je zal dus eerst toestemming moeten hebben of de rechten moeten hebben voordat je zoiets mag plaatsen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als je een filmpje op Youtube zet, heb je de keuze om insluiten wel of niet toe te staan (embed). Dus als iemand expliciet aangeeft dat het filmpje embed mag worden, lijkt het me geen probleem als je dat ook daadwerkelijk doet.

Mocht de maker van het filmpje er alsnog bezwaar tegen hebben, kan hij altijd de embed-optie uitschakelen.
bamibal
11 jaar geleden
In principe is al het materiaal op Youtube vrij van rechten of is van rechten afgezien. Auteursrechtelijk materiaal wordt alleen toegelaten als de rechthebbende(n) geen bezwaar hebben tegen plaatsing op Youtube en dit expliciet kenbaar hebben gemaakt aan Youtube.
Illegaal geplaatst auteursrechtelijk materiaal wordt dan ook verwijderd door Youtube.

De plaatser kan er voor kiezen dat het door hem/ haar geplaatste materiaal niet gekopieerd kan worden of gelinkt door embedding. (Veel muziek video's zijn op deze manier beschermd en alleen op Youtube te bekijken.)

De beste manier is de maker te benaderen en om toestemming te vragen het materiaal te mogen gebruiken.

Een link op je website naar het filmpje op Youtube mag altijd wel, daar is geen toestemming voor nodig.