Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Wat heb ik nodig voor digitale televisie op mijn PC?

Ik heb nu diverse zaken over digitale TV gelezen, maar ik begrijp er nog steeds een deel maar van.

Ik heb zelf een plasmaTV met DVB-T tuner erin. Ik kan kiezen uit TV van Ziggo, KPN of via glasvezel van XMS.

Allemaal bieden ze digitale (HD) TV. Ziggo en XMS via DVB-C, KPN via het DSL netwerk.

Nou kan ik gewoon een abbonnement aanschaffen en dan aansluiten (via HDMI op mijn TV neem ik aan?) op de TV, maar leuker is dat natuurlijk op een PCtje te doen, zodat je ook kan opnemen, of in een venstertje kan kijken, naast andere zaken, zoals downloaden of iets installeren.

Wat heb ik nodig?

Om te beginnen de PC, ik wil van de PC een mediacenter maken, gebaseerd op Linux OS. Ik dacht aan MythBuntu of XBMC. Zijn die ook geschikt voor TV? Is een Core2Duo PC daar al voldoende voor, of moet ik meer capaciteit hebben? Kunnen de genoemde programma's per mobiele app bestuurd worden?

Dan de spullen? Heb ik een USB stick met DVB-C tuner nodig? Kan ik dan het beeld via HDMI uitzenden naar de TV? Of gewoon een losse DVB-C tuner, die het beeld per HDMI Out naar de videokaart zendt?

CI+, CAM moet ik daar iets mee, wat is dat?

Smart card nodig? Waar stop ik die in?

Ik vind de meeste sites vrij onduidelijk hierover, dus ik hoop dat iemand mij op weg kan helpen.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Geef jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image

Antwoorden (1)

Voor DVB-T op je pc heb je niet zo veel nodig. Ik heb een tv-usbstick met antennetje (MSI Vox Ultimate HD) van zo'n 20 euro. Zit ook een afstandsbediening bij. Kosten: rond € 20. Werkt vrij aardig. Probleem is alleen dat je in Nederland alleen de 3 publieke zenders plus wat lokale openbare zenders kunt ontvangen. De rest, ook de commerciële, zit op slot. Het werkt bij mij op XP.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Alleen, als ik een kabelaar/glasvezel wil, heb ik er niks aan, omdat die DVB-C hanteren. Ten 2e moet het TV-signaal dus de computer in. De vraag is dus, welke spullen en programma's ik hiervoor nodig heb.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je plukt het signaal uit de lucht (de T) via de antenne die het signaal via de genoemde MSI-tv-stick naar de pc doorvoert. Bij het setje (antenne, stick en afst.bed.) zit een dvd met bijbehorende protuur. Het is dus van geen belang hoe je aan internet hangt. Met DVB-T ben je voor € 20,- klaar, maar dan heb je in Nederland alleen de publieke zenders, inclusief radio, voor (met wel de geneugten van digitale tv, zoals opnemen en de epg (elektronische programmagids).
Deel jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image
logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing