Hoe wordt een signaal in glasvezel omgezet naar een signaal geschikt voor radio of tv?

Zoiets als van pulserend licht naar pulserend electrisch vermogen?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.3K

Antwoorden (1)

Het omzetten van lichtimpulsen naar elektrische impulsen is relatief eenvoudig, hiervoor gebruikt men een fototransistor.
De geleiding van de fototransistor is afhankelijk van het licht dat er op gericht wordt.
Het omgekeerde is ook simpel: het licht dat een LED uitstraalt is een direct gevolg van de stroom die er doorheen gestuurd wordt.
Beide omzettingen zijn bijzonder snel zodat heel hoge bitrates te halen zijn.
Een gloeilampje zou door de veel tragere werking ongeschikt zijn, ook een lichtgevoelige weerstand is te langzaam.
Het voordeel van glasvezel is dat het signaal over grotere afstand weliswaar zwakker wordt, maar de bitrate blijft ongewijzigd. Het is eenvoudig om het verzwakte licht met een omzetting naar elektrisch en daarna direct naar optisch signaal weer op te peppen.
Bij elektrisch signaal via een kabel gaat bij grote lengtes wel de maximaal te halen bitrate naar beneden.