Ik zou de LED aanraden: de kwaliteit ligt dicht bij elkaar maar mijn ervaring vertelt mij dat een LED scherm toch betere, mooiere kleuren heeft, het kijkt wat fijner en rustiger.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Tja wat versta je onder beter beeld?

Heb je ook een idee van wat het betekent die termen die je aanhaalt?
- CineCrystal is gewoon een marketing term voor een glanzend scherm. Dat zou iets scherper beeld kunnen geven dan mat maar ik heb het zelf nog nooit met eigen ogen kunnen ontdekken. De meeste mensen prefereren dan ook een mat scherm omdat je dan minder last van weerspiegelingen hebt.
- LED gaat enkel over de lamp die achter het LCD paneel zit. Maakt echt niks uit of dit nu LED of CCFL is, het "grote voordeel" van LED is dat schermen platter kunnen en minder energie verbruiken. Het is zelfs zo dat als je nu een LCD scherm koopt je wellicht beter beeld hebt met een CCFL verlicht scherm dan met een even duur LED verlicht scherm.
- "Alle" LCD beeldschermen zijn tegenwoordig van het type active matrix (de tegenhanger passive matrix is "zwart/wit" beeld). TFT is een laagje wat in alle LCD schermen zit om de pixels aan te kunnen sturen.

Wat toch het meest van belang is welk type paneel er wordt gebruikt. In de meeste gevallen wordt er een TN paneel gebruikt maar die geeft maar een relatief klein deel vh kleurenspectrum weer.

De verschillende technieken hebben zo hun voor en nadelen. IPS geeft bv zo’n beetje het beste beeld op LCD gebied maar is duur en minder snel in het wisselen van lichtdoorlating.

http://en.wikipedia.org/wiki/TFT_LCD#Types

LCD werkt trouwens zo: Lamp » Kleurfilters (meestal 3 voor iedere pixel) » LCD paneel dat de lichtdoorlating voor elke subpixel regelt (ook weer 3 per pixel).