Is het verstandig om een repeater aan te schaffen voor mijn Wifi verbinding?

Wegens de verbinding in huis moet het Ziggo modem in de woonkamer hangen. Het wifi signaal boven is daardoor zwak. Nu had ik in gedachten om daar een repeater neer te hangen.
Is dit verstandig? sommige mensen zeggen dat de verbinding dan halveert. Is dit ook zo? en hoe zit het dan met de snelheid?. mijn verbinding heeft op dit moment 10 mb/sec (ziggo alles in een met een ubee modem). en ik dacht aan deze repeater: Wireless Range Extender 300N WL-330 van Sitecom. Hopelijk kan iemand mij snel helpen. Alvast bedankt!!.
P.s ik heb ook nog het oude router liggen (speedtouch) maar ik denk dat ik die niet kan gebruiken omdat daar een dsl poort aan zit.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Het beste antwoord

Zo'n repeater/range extender of hoe je zo'n ding wilt noemen (je oude router heeft misschien ook die optie aan boord, geen fysieke poort nodig als je met wifi signalen werkt). Kan best maar dan moet je die eigenlijk wel zo'n beetje halverwege zetten va de bron tot waar je slechte ontvangst hebt.

Wbt de snelheid dat zal op de eerste plaats niet zo'n probleem zijn als we het over 10mb hebben. Het klopt wel dat de snelheid sowieso lager ligt dan lijkt 300mb 11n wifi bv zal als dat druk gebruikt wordt dus veel verkeer in 2 richtingen maximaal half zo snel zijn aangezien je niet kunt zenden en ontvangen tegelijk via wifi (half duplex). Een repeater/extender hoeft theoretisch niet als vertragende factor te werken maar goed een signaal dat zo'n repeater opvangt is natuurlijk niet zo sterk als va de bron. Dus een verzwakt signaal wordt weer opnieuw doorgestuurd wat natuurlijk ook weer wat verder afzwakt over de rest vd route maar zo komt wel een groter deel vh signaal over een grotere afstand nog aan.

Een eventueel alternatief kan zo'n "homeplug" systeem zijn dus dat je de stroomkabels in huis als netwerkkabels gebruikt.
http://tweakers.net/pricewatch/cat/791/powerline.html

Als de apparaten verwisselbare antennes hebben is het ook nog een optie om betere antennes te gebruiken.
http://tweakers.net/pricewatch/cat/585/wlan-antenne.html
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Als je een signaalversterker bedoelt: dit is een problematische oplossing, zoals ik zelf heb mogen ontdekken. Het instellen van zo'n apparaatje is bepaald geen routine, want de kwaliteit van het signaal kan door van alles beïnvloed worden. Als de fabrikant tegen een vaste prijs de installatie voor zijn rekening neemt en het resultaat toezegt, is het een idee. Als je ondersteuning krijgt via een telefoonlijn die 45 cent per minuut rekent (zoals ik), is het beter om een kabel te leggen. Dat geeft meer stabiliteit.