Heeft een computerbestand een houdbaarheidsdatum?

Ik hoor soms om mij heen en lees vaak dat foto's geen eeuwige levensduur hebben. Logisch, lijkt mij. Maar ik vraag me af of dat voor digitale foto's ook geldt, evenals met bijvoorbeeld Mp3 bestanden.

Hebben deze bestanden, hoe vaak je ze ook kopieert van schijf naar schijf, een beperkte levensduur?

Weet jij het antwoord?

/2500

In principe niet, maar de datadragers hebben wel een beperkte levensduur. Dat geldt voor CD's/DVD's maar ook voor Harde Schijven.

Nee. Een echte , afgedrukte foto heeft een beperkte levensduur onder invloed van licht, zuurstof, vocht en dergelijke. Maar een digitale foto is niks meer of minder dan een 'rekensommetje' van - uiteindelijk - alleen maar nulletjes en eentjes, en hoe vaak je ze ook kopieert, overschrijft, namaakt of opnieuw noteert, het blijft te allen tijde het zelfde sommetje. Wat wel veroudert, kapot kan gaan, crashen, sneuvelen of verpest door een virus oid is de computer / harde schijf. Op die manier kun je uiteraard data - ook foto's - kwijtraken, en daar zou best eens een gemiddelde aan kunnen hangen ('gemiddeld zijn mensen een stukje data na x jaar om welke reden dan ook kwijt' ofzo). Het bestand zelf echter, heeft ongeveer dezelfde houdbaarheidsdatum als 1 plus 1 is 10. Hoe vaak je dat ook reproduceert of overschrijft, het sommetje blijft altijd juist.

Nee, die hebben geen houdbaarheidsdatum je kan die dus altijd gebruiken. Wel na verloop van tijd zal de computer stuk gaan. Maar dat ter zijde.....

PC-Active heeft dertig verschillende merken cd-r’s aan een kwaliteitstest onderworpen. Deze werden twintig maanden bewaard in de originele verpakking in een afgesloten kast. Vervolgens is er met een cd-analyzer bekeken wat de staat van de cd-r was. Daaruit bleek dat een aantal CD’s volledig onleesbaar was geworden en dat bij andere cd’s de gegevens gedeeltelijk onleesbaar geworden waren De oorzaak was: cd-rot! Ruim twintig jaar na de introductie van de cd wordt dus duidelijk dat de schijfjes minder robuust zijn dan aanvankelijk gedacht. De kreet 'cd-rot' is inmiddels algemeen geaccepteerd om aan te geven dat cd's hun aluminium substraat verliezen.

Bronnen:
http://www.minatica.be/threads/23218-houdb...

Bij het maar door kopieren kan er data verdwijnen met als gevolg dat het op een bepaald moment niet meer werkt, daarnaast hebben de dragers een bepaalde levensduur, maar hiervoor is voldoende op Google te vinden.

Een gevaar van digitalisering is wel dat bestandsformaten een beperkte actieve levensduur hebben. Wat ik daarmee bedoel is dat formaten die op een bepaald moment populair zijn, een paar jaar later ineens lastig te gebruiken zijn, bijvoorbeeld omdat ze vervangen zijn door andere standaarden. Een voorbeeld: een jaar of twintig geleden sloeg iedereen zijn tekstdocumenten op in het formaat van WordPerfect 5.1. Als je nu zo'n bestand vindt, kun je dat mogelijk niet zomaar meer openen. Voor formaten van nu geldt dat natuurlijk ook: het is niet te garanderen dat je mp3'tjes over 15 jaar zonder moeite nog bruikbaar zijn. Hetzelfde geldt voor opslagmedia. Een ouderwetse floppy kan nog in prima staat zijn, maar dat wil niet zeggen dat je hem nu zomaar kan lezen: daarvoor heb je apparatuur nodig die tegenwoordig niet meer algemeen aanwezig is.

Er zit geen houdbaarheidsdatum op. De data dragers ( cd`s/DVD`s, HDD`s) hebben echter wel een beperkte levensduur, echter heeft dat niet direct met de bestanden zelf te maken. Wat echter wel geldt is het volgende, als jij een harde schijf hebt van bijvoorbeeld 10 jaar oud en jij hebt daar foto`s op staan, is de kans groot dat als jij die harde schijf verder niet echt gebruikt hebt, er fouten kunnen ontstaan door schrijfacties. Data corruptie heet dat. Het kan voorkomen dat er bepaalde bits en bytes worden overschreven waardoor bestanden niet compleet meer zijn. Dat heeft ook met de levensduur van de datadrager te maken. HDD`s hebben daar wel eens last van, om dit te voorkomen is het handig om eens in de 4 jaar de bestanden opnieuw te kopiëren en plakken in een nieuwe map, hierdoor wordt de structuur opnieuw opgebouwd. Nadeel hier is, zoals eerder aangegeven, er fouten kunnen optreden met het kopiëren. Dit valt echter te verwaarlozen, het is niet zo dat je continu data verliest. Als jij zorg draagt voor het bijhouden van een foto album, nu en in de toekomst, dan verlies je geen foto`s.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100