Is er een gratis programma waarmee je tekst kan laten voorlezen?

Ik zoek naar een programma waarmee je bijvoorbeeld worddocumenten kun laten voorlezen, maakt niet uit of het online of gedownload is. Het liefst wil ik dit als bestand kunnen opslaan.

Ik wil het gebruiken om samenvattingen voor te laten lezen om beter te kunnen leren.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
6.1K

Het beste antwoord

Deze optie zit al in WIndows 7 en ik dacht ook in Windows XP. Het valt onder toegankelijkheidsvoorzieningen en de functie heet "verteller" waarmee tekst is voor te lezen.

Wil je teksten elektronisch laten voorlezen en opslaan dan zoek je het beste naar "text to speach converters" of "tct to speach".

Er zijn gratis tools zoals ISpeech.

Er zijn ook online textreaders die elke tekst op je scherm kunnen voorlezen.

Toegevoegd na 2 minuten:
Naast het besturingsysteem (Windows) heeft Office zelf ook toegankelijkheidsvoorzieningen. Zie bijvoorbeeld het artikel over Office 2003 op ZDNET of het artikel op Microsoft.com in de bronlinks.

Toegevoegd na 4 minuten:
Staat een foutje in de tekst. In google zoek je op ""txt to speach" niet "tCt to speach". En veelgebruikte afkorting is TTS.

Toegevoegd na 13 minuten:
In Office zelf kan je de TTS engine downloaden voor de gewenste taal/talen en de functie uitspreken op het lint zetten.