Wat is een .htaccess bestand precies? Zie extra uitleg

Ik wil graag deflate instellen voor mijn website, zodat deze sneller geladen wordt. Kan mijn hosting provider deflate voor mij activeren?

Op Google trof ik deze info over deflate:

'De meeste recente browsers ondersteunen data-compressie voor het ontvangen van HTML, CSS & Javascript bestanden. Hierdoor wordt het downloaden een stuk sneller gezien er minder moet worden gedownload. Apache kan dit doen dankzij mod_deflate, voor alle bestanden of enkel voor bepaalde types.

Om dit te realiseren moet het volgende worden ingesteld in het .htaccess bestand:

# compress text, html, javascript, css, xml:

AddOutputFilterByType DEFLATE text/plain

AddOutputFilterByType DEFLATE text/html

AddOutputFilterByType DEFLATE text/xml

AddOutputFilterByType DEFLATE text/css

AddOutputFilterByType DEFLATE application/xml

AddOutputFilterByType DEFLATE application/xhtml+xml

AddOutputFilterByType DEFLATE application/rss+xml

AddOutputFilterByType DEFLATE application/javascript

AddOutputFilterByType DEFLATE application/x-javascript'

Kan iemand mij verder helpen met deze vraag?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.1K

Het beste antwoord

Een .htaccess bestand is een bestand op de webserver dat extra informatie aan de server geeft. Het staat meestal in de bovenste directory van een website.
De naam htaccess komt van het oorspronkelijke gebruik van het bestand om toegang tot een site te regelen.
Tegenwoordig wordt het ook gebruikt om extra functionaliteit van de server te gebruiken, bijvoorbeeld het herschrijven van verzoeken aan de server, of om aan tegeneen dat bepaalde bestanden heel ergens anders gevonden worden, dan op de site zelf. In de browser zie er niets van.
Deflate is zo een extra functionaliteit.
Omdat het .htaccess mechanisme best een sterk mechanisme is, je kan er bijvoorbeeld de werking van de server goed mee in de war maken, ondersteunen niet alle hosters .htaccess bestanden. Dan kan je het er wel neerzetten, maar heeft het geen effect. Of jouw hoster het ondersteunt, moet aan de helpdesk van de hoster vragen.
Overigens kan het best dat de hoster al mod_deflate ondersteunt, en dat het al aan staat. Ook dat kan je het beste aan je hoster vragen.

Deflate zorgt er niet voor dat je website sneller geladen wordt, het zorgt er voor dat er minder data tussen de server en de browser gestuurd hoeft te worden. Hiervoor wordt de data door de server gecomprimeerd, en door de browser gedecomprimeerd. Bij langzame verbindingen heeft het effect, bij de meeste moderne breedbandverbindingen niet zo. Het helpt ook alleen voor tekst. Plaatjes, muziek enzovoorts worden niet sneller overgezonden door deflate.

De snelheidswinst wordt bij een breedbandverbinding, ADSL, Kabel, Glasvezel, vaak teniet gedaan door de extra tijd die server en browser nodig hebben om de data te comprimeren en te decomprimeren.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Je kunt een bestand maken met notepad met deze inhoud, en het dan uploaden naar de root van je website. Hernoem het dan naam .htaccess en klaar is klara.