Wat is er met mijn porten?

Ik heb gister mijn ported geopend, omdat dat moest om een site te hosten via localhost via Xampp, ik heb dus mijn ported geopend en heb alles goed kunnen runnen, één dag later start ik mijn pc op en lukt het niet meer, ik heb op willekeurige website's een portcheker gebruikt en die zeggen dat mijn porten weer dichtzijn dus ik heb geprobeerd mijn porten weer te openen maar die staan nog in dezelfde instellingen als gister er is dus niks mee gebeurd maar gister werkde het prima, ik heb lang naar een oplossing gezocht maar er is niks van gekomen ik hoop dat jullie mij kunnen helpen!

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Antwoorden (1)

Ik vermoed dat je internet verbinding loopt via een router die een dynamisch ip-adres uitdeeld aan alle verbonden gebruikers. Je hebt waarschijnlijk je poorten geopend voor het ipadres wat je op dat moment had. Toen je je pc opnieuw opstartte, kreeg je een nieuw willekeurig ip adres toegedeeld waarvoor de poorten nog gewoon dicht zitten.

De meeste routers bieden de mogeljikheid om een statische ip in te stellen. Oftewel een vaste toewijzing van hetzelfde ip adres aan het mac adres (of computernaam) van jouw computer. Op deze manier blijven je instelingen van toepassing. Sommige routers kunnen ook poort instellingen toewijzen aan een computernaam of mac adres zodat de instelligen van toepassing zijn op jouw pc, welk ip adres je ook krijgt.

Bij veel routers zijn deze instellingen goed verstopt (lees: bij die gratis met je internet meegeleverde rotzooi), danwel geblokkeerd of voorzien van een vriendelijk klinkende nederlandse naam. Hierdoor kan het even zoeken zijn.

Succes ermee

Toegevoegd na 1 minuut:
Om verwarring te voorkomen: Ik heb het hier over het ip adres binnen je thuisnetwerk. Je hebt ook nog een ipadres van je internet verbinding, deze kun je zelf niet wijzigen, dat kan je provider.