Hoe strikt YouTube de regels toepast weet ik niet, maar wettelijk moeten er gegronde redenen zijn om een foto of video te laten verwijderen. De makers van foto's en video's weten dat ook! Daarom maken ze zich meestal niet zo druk over schending van de privacy.

Als je een video wilt laten verwijderen op grond van de privacywetgeving, zal je moeten aantonen dat je een "redelijk belang hebt tegen publicatie". Filmen en fotograferen op de openbare weg mag, omdat dat valt onder de vrijheid van informatiegaring.

Anderzijds hebben mensen portretrecht. Dat wil zeggen dat als er een “redelijk belang tegen publicatie” is, je het filmpje (of de foto) niet zomaar mag publiceren. Het wil niet zeggen dat ze het filmen of fotograferen zelf al mogen verbieden.

Voor gewone mensen op straat lijkt het portretrecht niet zo sterk, tenzij er echt goede argumenten zijn om publicatie te verhinderen. En dan moet je echt denken aan b.v. compromitterende/intieme situaties, bijvoorbeeld een ontmoeting met een heimelijke minnaar of beelden die in je eigen huis zijn gemaakt zonder jouw toestemming.
Pieter2011
12 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Je kunt het proberen.
http://support.google.com/youtube/support/websearch/bin/request.py?hl=nl&contact_type=privacy