Als je externe stroom heb ergens dan kan je beter de accu van de laptop eruit halen, anders word de accu 'moe' en gaat zijn capaciteit zwaar naar beneden. Geen stopcontact? Dan eerst wachten tot de accu bijna leeg is en daarna pas opladen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

gewoon laten opladen totdat hij klaar is (volledig opgeladen) en ook laten gaan totdat batterij volledig plat is dan weer zelfde proces,maar als je ergens heen gaat en je moet hem meenemen en je hebt lage batterij laadt je die meestal even op dus je kan dat niet altijd tegoei doen maar das is wel beste manier
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De behandelwijze van een laptop accu hangt in grote mate af van de soort accu: nikkel of lithium.

Zie bron voor verdere uitleg.

(accu's van nu zijn niet meer te vergelijken dan die van aantal jaren geleden. vaak maakt het niet eens meer uit of je ze elke keer goed leeg laat lopen. Wat meestal wel word aangeraden om hem de eerste keer wel helemaal leeg te laten lopen voor je hem weer oplaad.)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Uitgaande van een Li-ion accu. Die gaan het langste mee als je ze zo vol mogelijk houd. Nou ja eigenlijk als je ze 50% vult en rond de 50% lading houd gaan ze het langste mee maar dat is natuurlijk niet te doen in de praktijk. Nog preciezer de eerste en laatste ±20% lading gebruiken daar slijten ze het hardst van dus een gebruik tussen de 20% en 80% steeds zou "ideaal" zijn.

Dus het komt er op neer dat het beste is om op te laden wanneer mogelijk en proberen iig niet steeds de accu helemaal leeg te laten lopen. Die eerste/laatste ±20%, daar wordt trouwens wel rekening mee gehouden. Wat er op neerkomt dat een accu die als vol wordt weergegeven eigenlijk maar rond de ±80% geladen is en omgekeerd (Li-ion accu's zouden zelfs kapot gaan als ze volledig opgeladen werden of je ze volledig liet leeglopen).

Toegevoegd na 6 minuten:
Wat ik nog was vergeten is dat warmte ook een belangrijk aspect is bij Li-ion. Ze gaan langer mee in een koele omgeving.

(percentages hierboven zijn bij benadering uit m'n geheugen gegraven, kan zijn dat ik er een stukje naast zit)