Kan het kwaad om bestanden zoals foto's, muziek, tekstdocumenten e.d. vaak te kopiëren?

Zoals de meeste computer gebruikers doen, maak ik altijd een "back-up" van alle computerbestanden (Alleen D, privé) dus geen systeembestanden. Helaas kom ik héél soms van de ongeveer 7 á 8000 foto's, een foto tegen die dan voor de helft nog te zien is. (deze is dan verkleurt en verziekt) Komt dit doordat ik de foto in het verleden al een aantal keren heb gekopieerd naar de externe HDD, of komt dit doordat het kopiëren ooit halverwege is afgebroken? Oftewel.. kan het kwaad om een bestand meer dan 1 keer te kopiëren naar HDD? Ik back-up ongeveer 1 x per maand, dus een bestand zal 12 keer per jaar worden gekopieerd!

Weet jij het antwoord?

/2500

Yup, dit is een fout gecopieerd bestand. Voor het maken van backups kan je het beste speciale software gebruiken. Die controleren achteraf of de backu gelukt is, en - in sommige gevallen - maken dubbele indices aan zodat eventuele fouten als gevolg van beschadigde disks nog gered kunnen worden. Toegevoegd na 4 minuten: Het kopieren op zich kan geen kwaad. Echter, de kans op foutjes bij het kopieren neemt toe met elke keer kopieren. In theorie is een digitale kopie exact. Wel moet je bij bv jpg bestanden opletten dat je deze niet opent, en dan op een andere locatie opslaat. Dat vermindert de kwaliteit WEL omdat het bestand opnieuw gecomprimeerd wordt. jpg bestanden zet je altijd via kopieren naar een andere locatie.

Je kan oneindig veel kopiëren, de kwaliteit blijft het zelfde. Echter heeft het zin? Als je er voor zorgt dat je te alle tijden 2 exemplaren van je fotos en/of andere data hebt, heeft geen zin om meer kopieën te bewaren. Bewaar die kopie bij voor keur ergens anders, b.v. bij e ouders thuis, dit ivm diefstal of brand. Hou bij wat je al gebackupt heb, en zorg er voor dat je de nieuwe materialen ook backuped.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100