Wat kan het mijn laserprinter schaden wanneer ik er inktjet decal-papier in afdruk?

Voor degene die het vragen willen: Decal papier is een soort kauwgom-plakplaatje (maar dan op A4) waar je wat op kan afdrukken en wat je even in water moet leggen om het flinterdunne gedeelte eraf te halen en ergens op te plakken. Het lijkt dan net alsof het erop geschilderd of geschreven is (dus geen sticker).

Nu heb ik dus inktjet decal papier waar je na het printen normaal eerst een paar lagen speciale lak op moet spuiten omdat inktjet niet watervast is.

Sinds een aantal maanden ben ik echter in het bezit van een laserprinter en ik vroeg mij dus af of het kwaad kan voor mijn laserprinter als ik dit inktjet papier daarin af zou drukken. Als het de afdruk zelf verknoeid zou ik nog niet zo erg vinden, maar dus wel als mijn printer er stuk van kan gaan. Wie weet dit?

Toegevoegd na 6 minuten:
De afdruk moet op een wandtegel voor bij de voordeur buiten, dus vandaar dat ik hem ook graag watervast wil hebben.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Het beste antwoord

De laser brengt een statische laag aan op het medium en daar zal de inktpoeder aan gaan hechten. Daarna wordt het medium d.m.v. hitte (een rol) op het papier vast"gebrand".
Als dit decal-papier niet tegen warmte kan (als er bijvoorbeeld een dunne kunststof folie op zit)..dan kan dit zeker schade aan je laserprinter aanrichten.
Ik heb wel eens iemand een verkeerde transparante sheet in een laserprinter zien doen...welke vervolgens was versmolten met de laserprinter.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Ja dit kan kwaad!

Een laser printer brandt dmv een laser de kleurstof op het oppervlak. Als je dit op de verkeerde materialen doet loop jet het risico dat eea gaat smeulen / smelten. Niet zomaar doen dus!