Als ik bij uitvoeren cmd en vervolgens ipconfig invoer, krijg ik een heel ander ip-adres dan op de site watismijnip.nl Hoe kan dit?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.8K

Het beste antwoord

Zoals hierboven al terecht gezegd maak jij verbinding via het internet met een modem.

En vaak zit in dit modem (of heb je naast het modem) ook nog een router.

De communicatie tussen de wereld (het internet) en jouw internetverbinding gebeurt via de zgn WAN-poort van je modem/router. WAN staat voor Wide Area Network. En dat netwerk is in dit geval het Internet. Oftewel vanuit je modem/router gezien "de buitenwereld".

De kant van het netwerk, die door het modem afgeschermd wordt van het internet, is het lokale netwerk, Local Area Network, oftewel LAN.
Dat bestaat vaak alleen uit jouw computer, en de lokale kant van de router/modem. Maar vaak kunnen er ook meerdere computers aan een router/modem aangesloten worden. En die vormen dan allemaal samen het LAN.

Binnen elk netwerk. Dus zowel het LAN als het internet, moeten alle verbindingen een eigen adres hebben. Dat zijn de bekende IP adressen.
Elk netwerk heeft zijn eigen "range" of "pool" van IP adressen.
Lokale netwerken worden daarin altijd gekenmerkt door de range beginnend met 192.168.x.x

Dat is ook het IP dat jij ziet bij ipconfig. Jouw computer kan namelijk niet zomaar (al kan het wel met een beetje moeite) weten welk IP adres de externe communicatiepoort (WAN poort) van je provider heeft gekregen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
bamibal
12 jaar geleden
+
Er zijn wel meer ranges voor lokale netwerken, naast 192.168. Maar het is wel de meest gebruikte voor thuisnetwerken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Er zijn er maar 3 ranges met prive adressen. 10.0.0.0/8
Adressen: 16,777,216 172.16.0.0/12
172.16.0.0 - 172.31.255.255
Adressen: 1,048,576 192.168.0.0/16
192.168.0.0 - 192.168.255.255
Adressen: 65,536 http://nl.wikipedia.org/wiki/RFC_1918

Andere antwoorden (5)

Probeer eens ipconfig/all

Dan krijg je alle gegevens van je draadloze als ook vaste aansluitingen enz
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Daar staat het ip-adres dat ik op de site watismijnip.nl krijg ook niet bij.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Klopt wat de rest zegt. Ik heb hier maar 1 pc en ook geen router tussen modem en pc, vandaar dat ik hem wel kan zien denk ik
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ik heb ook maar 1 pc en ook een modem.
of zit daar de router ingebouwd?
bamibal
12 jaar geleden
Dat zou heel goed kunnen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat kan inderdaad, als je een modem hebt met meerdere aansluitingen, of met bijv ook een draadloze aansluiting, dan zal hier ook een soort router in zitten om het signaal weer op te splitsen
Dat komt doordat je achter een router zit. Met ipconfig krijg je dan je ip-adres te zien, dat de router (dhcp) je uitgedeeld heeft. Het gaat dan om een intern ip-adres.

Het adres dat je op die site ziet, is je externe ip-adres. Dat is het ip-adres dat je internetprovider heeft uitgedeeld aan je router.
bamibal
12 jaar geleden
Cryofiel
12 jaar geleden
Precies!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
je externe ip-adres is dus eigenlijk het echte adres?
Cryofiel
12 jaar geleden
Beide zijn precies even echt. Wat bedoel je met "echte" adres?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik bedoel dat wat gekoppeld is aan je fysieke adres.
bamibal
12 jaar geleden
Je externe adres is het adres dat de buitenwereld van je ziet. Het is op dat moment aan jouw modem gekoppeld.
Cryofiel
12 jaar geleden
Beide zijn gekoppeld aan je fysieke adres. Je externe IP-adres is gekoppeld aan het fysieke adres van de externe interface van je modem. Je interne IP-adres is gekoppeld aan het fysieke adres van je computer.
dat klopt wel
je ip adres die je via je router krijgt begint altijd met 192.168.x.x
dat is zeg maar je interne ip en elke pc aan je router heeft een ander laatste eindcijfer bijv 100 .101 etc
als je op whatis my ip kijkt zie je bijvoorbeeld iets van 82.123.345.24 of zoiets dat is je openbare ip
je hebt dus altijd een extern ip en dat 192 adress van je router
dat is dan gewoon gekoppeld alle internet data wordt dan
doorgeven aan je router en daar verdeelt over de ip adressen die je router uit deelt

op die manier kan je meerdere pcs achter 1 ip adres zetten
capthavoc
12 jaar geleden
Het adres dat jij ziet met ifconfig is een adres dat 192.168 of met 10.0. begint. Dat zijn adressen die niet op het internet bruikbaar zijn maar alleen maar thuis.
Het adres dat je ziet bij watismijnip.nl is het adres dat jouw modem aan de buitenkant heeft. Alle computers in jouw thuis netwerk zullen hetzelfde adres hebben als ze naar die site gaan.

Toegevoegd na 3 minuten:
Deze oplossing heet NAT [network address translation] en zorgt er voor dat er jouw hele huishouden maar 1 'echt' IP adres nodig heeft.
Sterker nog, hele bedrijven gebruiken samen maar 1 adres.
Nog sterker, honderdduizenden mobiele telefoon gebruikers gebruiken samen maar een paar honderd adressen.
En dat alles om er voor te zorgen dat er niet te veel computers een echt adres nodig hebben want er zijn er maar 4 miljard.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je zal vermoedelijk een router hebben. Je krijgt dan het ip adres van de router te zien. Als je de pc rechtstreeks op het modem zet en je typt opnieuw ipconfig zal je een ander adres krijgen. hetzelfde als bij watismijnip