Gehackte computer, wat nu? (beschrijving)

Ik heb ongeveer een jaar geleden een vraag gesteld over de computer van mijn vader die gehackt is. Ik heb de vraag iets eerder gesloten dan ik wou, want het blijkt wel iets erger te zijn. Die jongen die de computer gehackt heeft ken ik ook.

Er zitten hele belangrijke documenten van mijn vader op, en een USB werkt niet. Dan opent die niet, en daarvoor wel. In veilige modus opstarten werkt ook niet, niks werkt en ik weet niet wat we moeten doen.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Al geprobeerd om de pc op te starten zonder internet en in veilige modus?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Vaag verhaal. Geloof er nix van.
Ritsuka
12 jaar geleden
Hoe weet je dat de pc gehackt is?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@Roland1995 Ja, en dat werkte niet.
@HansBrinker Dan geloof je het niet, maar waarom zou ik moeite doen en liegen over een gehackte computer? Ik vind het anders geen vaag verhaal.
@Ritsuka Omdat hij me bedreigde op YouTube, want hij dacht dat ik zijn account gehackt had op een spel, ik wist daar niets van en toen zei die dus via een privé bericht op YT van 'ik leg je internet plat als je dit en dat niet teruggeeft'.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
En na een jaar ontdek je dat het probleem nog steeds bestaat?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nou, 'ontdekt'. Mijn vader heeft het maar gelaten zoals het is, en werkt op mijn moeders computer. We hebben al een nieuwe computer voor mij, en die zat op de plek waar mijn vaders computer eerst zat, en we zijn nu aan het verbouwen dus doen we er niet veel mee. Maar, we zijn wel van plan er iets aan te gaan doen, want het is zonde hem weg te doen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ah, vandaar.
Misschien eens rondvragen in je omgeving of er handige computeraars zijn die kunnen helpen, of een computerservicedienst inschakelen (vaak studenten of andere handige types die aan huis komen) - in elk geval iemand die achter die comp kan zitten en kan bekijken wat er mis mee is en of en zo ja hoe het op te lossen is.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ala> dat iemand dreigt je internet plat te gooien betekend niet dat ie een computer heeft gehacked. Als er geen andere redenen zijn om aan te nemen dat ie gehacked is zou ik er vanuit gaan dat ie gewoon gecrashed is. Oftewel, even een windows cd'tje erin en gaan. Weet je hiermee niet wat je moet doen zoek dan iemand die verstand heeft voor computers.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@Hippo Oké, bedankt voor de tip.
@mormel Hij hackte al zoveel computers, en hackte spelletjes, wachtwoorden van MSN dus ik vermoedde gewoon al veel dat hij het was. Maar oké, bedankt.

Het beste antwoord

Het makkelijkst is om je PC te starten met een zogenaamde Live CD (of Live USB). Daar moet je dan van booten en kan je gewoon bij de documenten van je harde schijf. Je kan op deze manier dan de gewenste documenten bewaren en dan daarna die harde schijf formateren en opnieuw Windows oid er op zetten.

Een andere mogelijkheid is om de harde schijf eruit te halen en die als slave(! dus zeker niet als master!) in een andere PC in te bouwen, om dan de documenten eraf te halen. Dit is wel veel lastiger en je moet er voorzichtig mee omgaan, anders gaat er misschien meer kapot dan je lief is.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

ik denk zelf dat je niet zo bang hoeft te zijn over dat gehackt gedoe.
als het al een jaar geleden is gebeurd
Dan is dat waarschijnlijk nu niet aan de orde
als ie je internet plat legde dan hadden al je pc daar last van gehad
je wachtwoorden gestolen of veranderd o.i.d

Maar wat wil je nu precies doen de bestanden er af halen ?
werkt een andere usb ook niet ?
Werkt je windows helemaal niet meer niet meer goed of lijkt alles normaal behalve die usb ?
ook geen internet op dit moment ?
capthavoc
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hij bedreigde me wel dat die internet zou plat leggen, maar dat heeft die niet gedaan, alleen die computer is helemaal nutteloos nu. We hebben 3 verschillende USB's gebruikt, en die werken ook niet omdat dat programmetje er misschien af is. We hebben nu wel gewoon internet, en niks start op.
capthavoc
12 jaar geleden
ik denk dat het opnieuw installeren helemaal dus alles er af en dan opnieuw windows er op je verzekert van een virus vrij computer
dat is de kortste klap
ik weet niet hoeveel echt belangrijkste bestanden er zijn maar wellicht kun je die als bijlage naar een email adres sturen ?
als het om word bestanden gaat is dat waarschijnlijk best wel te doen. die zijn niet zo groot
ander vraag je je vader even of ik je kan helpen met teamviewer ?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nou, niks start op dus ik weet ook niet hoe je bestanden naar een ander e-mail adres stuurt, TeamViewer zou ook niet werken denk ik.
capthavoc
12 jaar geleden
dan zit er niet veel anders op dan de harde schijf uit je computer te halen en aan een andere pc te hangen de belangrijke bestanden er af halen
te formatteren
en dan weer terug zetten en windows er opnieuw op