Wat zijn nu de mogelijkheden en kinderziektes van de snelle glasvezelkabel, die nu voor partikulieren wordt aangesloten?

De glasvezelkabel is een nieuw fenomeen in onze samenleving voor particulieren. Wat zijn de meest voorkomende kinderziektes die de glasvezelkabel met zich mee brengt?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.2K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Kinderziektes zijn er wel uit. In grote delen van nl is dat al wel een aantal jaar...

Het beste antwoord

Voor particulieren is het een nieuw fenomeen, maar glasvezelverbindingen worden al lang gebruikt. De techniek is al lang goed ontwikkeld en is betaalbaar als er een partij in één keer een heel dorp of wijk verbind.

Er zijn mij geen kinderziektes bekend. Glasvezel zelf is minder storingsgevoelig. Er ligt een directe verbinding tussen je huis en de wijkcentrale. Als iemand die kapot graaft is er wel een probleem, want dan moet de kabel opnieuw worden getrokken. Dat is iets meer werk om te herstellen dan bij een kabelbreuk van een coaxkabel.

Omdat vanwege de kosten er vaak maar één partij is die de glasvezelverbinding tot stand brengt, heb je meestal (nog) geen keuze welke aanbieders van TV, Telefoon en internet je de dienst leveren.

Voordeel van glasvezel is de snelheid, zowel upload als download. Ik zit bijvoorbeeld nu op minimaal 100 Mbit/sec. Ook de stabiliteit van het internet is erg goed.

Storingen van de TV komen meestal niet door de glasvezelverbinding, maar zitten in de digitale (de)codering of bij de provider. Meestal niet in de glasvezeltechnologie.

Ik heb zelf nu meer dan een jaar glasvezel en ben uitermate tevreden.

Toegevoegd na 9 minuten:
Volgens mij zitten de echte 'kinderziektes' vooral bij de providers die de dienst aanbieden. Dat is niet anders dan bij kabel. UPC en Ziggo stonden ook jaren heel erg hoog in de klachtenlijsten.

Ik heb in het begin veel klachten gehad over de kwaliteit van het TV signaal en de organisatie die de glasvezel beheert (is bij ons onafhankelijk van de partij die TV, internet en telefoon levert) heeft het contract met de TV provider na veel gezeur verbroken. De vorige provider plukte het TV signaal via satellieten uit de lucht en zette dat op de glasvezel. Dat gaf veel problemen. De nieuwe provider doet dit anders en sindsdien ook geen klachten meer gehad. Aan de glasvezeltechnologie is echter niets gewijzigd.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Bedankt voor het uitvoerig beantwoorden van mijn vraag over de super snelle glasvezelkabel. Voor deze kabel heb ik onlangs een aansluiting voor gekregen, maar ga er voorlopig nog geen gebruik van maken.
Vriendelijke groet van,
evele.

Andere antwoorden (1)

Het is duur maar als je geld over hebt ook sneller en stabieler dan kabel. Kabel is prijs/kwaliteit het beste en dan heb je ook nog telefoonkabel zoals Tele2 en dat is goedkoper maar super slechte kwaliteit.

Glasvezel valt bijna nooit uit en haalt snelheden van 120 megabit

Kabel valt ook bijna nooit uit en haalt ook prima snelheden is alleen wel iets langzamer maar vaak ook veel goedkoper

Telefoonkabel is beetje goedkoper dan kabel maar veel en veeel slechter.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik vind het niet duur hoor. Ik betaal nu minder voor telefoon, TV en internet dan voorheen. Iets meer dan bij kabelaanbieders, maar die bieden een lagere snelheid.