Ik heb een radiostation, ik wil muziek draaien kan dat?

Hallo,

Ik heb een radiostation. Ik praat altijd. Ik wil muziek draaien. Ik wil geen auteursrecht kopen. Is er auteursrechtvrije muziek die ik kan draaien? En bestaat auteursrechtvrije muziek wel? Is dit veilig? Denkt buma/stemra niet dat ik illegaal muziek draai?

Bij voorbaat dank,

Zoekertjee

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Antwoorden (3)

Ik zou buma stemra site maar eens goed doorlezen
als je wordt gepakt dan ben je echt het haasje

je zou radionomy kunnen proberen ?
capthavoc
12 jaar geleden
Als je muziek draait die van tekstschrijvers en componisten is die niet meer onder de auteursrechten valt dan kan dat. Oftewel, als de auteur & componist al meer dan 70 jaar dood zijn. Dat wordt geen hele hippe muziek dus :)

Daarnaast heb je nog te maken met Sena, die voor de uitvoerende artiest geld incasseert. Oftewel, je betaald voor de persoon die het liedje zingt & speelt. BumaStemra betaal je voor degene die de tekst geschreven heeft en voor de persoon die de muziek gecomponeerd heeft.

In realiteit is het heel lastig om een radiostation te hebben en daar geen rechten over te betalen. Je zult moeten kunnen aantonen dat je echt niets gebruikt waar wel rechten over betaald moeten worden. De bewijslast ligt in dit geval bij het radiostation.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Helaas voor jou, er bestaat geen rechtenvrije muziek of je moet die zelf maken met bladmuziek die niet meer onder de auteursrechten vallen.

Zodra je muziek draait verlangt Buma / Stemra van jou een playlist waarop het lied, componist en uitvoerende op wordt vermeld, aan de hand van die lijst komt Buma / Stemra met een rekening hoeveel jij over die bepaalde periode moet voldoen.