Heeft een telefoon een vast ip-adres?

hoe werkt dat met telefoons?

Toegevoegd na 15 minuten:
het gaat dus om telefoons die op internet kunnen voor zover mensen dit niet begrepen

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
32.1K
Cryofiel
12 jaar geleden
Geen van mijn telefoons kan op het Internet. Ze hebben dus geen van alle een IP-adres.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ok leuk voor je.

Antwoorden (4)

nee, een telefoon heeft geen ip adres, alleen internet aansluitingen en routers hebben ip adressen.

elk apparaat dat toegang heeft tot wifi of internet heeft wel een eigen mac adres, meer info in de bron
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zoals je ziet heeft een mobiele telefoon met internet ook een IP-adres. Maar in veel gevallen geen vast IP-adres. Zodra je je mobiel reboot kan je een nieuw IP krijgen, ook bestaat de kans dat je de zelfde IP krijgt. Ligt er maar net aan hoe de provider de instellingen heeft staan.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
volgens mij krijg je geen eigen publieke adres. Sinds het tekort aan IPv4 adressen kan ik me amper voorstellen dat elke 3G router een eigen pool van IP adressen heeft. Je zal dus een lokaal IP krijgen, en deze zal vast zijn zolang je bij die router staat geregistreerd ( dus niet uit zijn gebied gaat). Deze wordt echter dynamisch toegewezen, dus elke keer dat je je bij die router aanmeld, zal je een ander lokaal adres krijgen.

Zo zal je dus ook vaak hetzelfde gateway adress hebben ( de IP van de router). Zolang jein dat gebied zit heb je hetzelfde IP, ga je naar een andere 3G antenne toe, krijg je een ander gateway adress.

het werkt net als bij je thuis:
zit jij met je laptop op je thuisnetwerk en heeft je modem een statisch IP adress. dan zal je inderdaad een vast gateway IP hebben, echter als je naar de buren gaat en op hun netwerk komt, krijg je een andere gateway IP.

Maar het lokale adres kan wel veranderen. bijvoorbeeld van 192.168.2.19 naar 192.168.2.15.

Hier in deze uitleg ga ik er van uit dat een 3G router met het IP protocol werkt, en dat je telefoon dus een lokaal IP krijgt ( in het gebied van 192.168.x.x dus). Het kan echter ook zijn dat de router de telefoons uit elkaar houd door middel van hun mac adressen, en dus ook gewoon uitzend op mac-adress. Dit weet ik echter niet en kan ik nu ook zelf niet testen. Hopelijk heeft dit je vraag een beetje beantwoord

Toegevoegd na 20 minuten:
Na klein onderzoekje:
3G werkt niet met het IP protocol. Een lokaal Ip adres wordt dus niet uitgedeeld.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Van zaktelefoons wordt altijd het Imei-nummer opgevraagd en daar wordt LATER in een providerbestand een ip-adres tbv. Internetverkeer aan vastgekoppeld.
Het Imei-nummer kun je op je eigen keybordje opvragen, meestal met *o6# soms #06# maar het staat in ieder geval in de handleiding hoe dit moet - dit nummer heb je in je aangifte namelijk nodig tbv. de opsporing na diefstal of roof.