Hoe werkt plaatsbepaling door middel van routers?

Als ik met mijn smartphone wifi inschakel en gps uit heb, kan ik toch in bewoond gebied tot een goede plaatsbepaling komen. Ik heb het idee dat ik informatie krijg van wifi routers in de buurt, maar hoe is de koppeling tussen router en adres, in een router staat geen adres waar hij zich bevindt. Ook het ip adres is niet woninggebonden, als ik in een ip database zoek is de afwijking minstens een paar honderd meter en soms zelfs meer dan 100 km, dus dat lijkt mij ook uitgesloten. Dus hoe weet mijn telefoon nu waar een router die ik ontvang zich bevindt, soms zelfs met huisnummer erbij.

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

De Google Streetview-auto's hebben tijdens het maken van de foto's ook gezocht naar Wifi-netwerken. Op basis van die combinatie van gegevens kan je locatie redelijk nauwkeurig bepaald worden. Overigens is er nogal wat discussie geweest of Google die informatie wel mag verzamelen omdat het hier persoonsgegevens betreft.

Bronnen:
http://blog.iusmentis.com/2011/11/21/googl...

Een mobiel met wifi zoekt naar de zendertjes die in de router zitten. En het huisnummer kan die zoeken door samen werking met de navigatie.

de meeste smartphones met GPS hebben tegenwoordig ook AGPS, wat voor Assisted Global Positioning System staat. de AGPS module kan met behulp van je eigen wifi netwerk, dus waar je de code van hebt, je plaats bepalen ook kan hij het met behulp van het telefoon netwerk, 3g bijvoorbeeld. dat werkt ongeveer net zoals de politie dat doet wanneer ze jouw telefoon natrekken, met behulp van de zendmasten word jouw positie gevonden en via het netwerk doorgegeven aan jouw telefoon. via andermans wifi zou ook heel moeilijk gaan, want er zijn plekken waar geen wifi is, een weiland bijvoorbeeld, dan zou je navigatie wegvallen

Bronnen:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Assisted_GPS

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100