Ik snap niks van formaten ed. Als ik iets download, kan ik het vaak niet bekijken op mijn labtop. Waarom niet en Hoe wel?

Ik kies nu dus altijd voor Divx omdat ik die meestal wel kan kijken. Maar waarom kan ik die andere formaten niet bekijken en wat kan ik doen zodat ik ook die kan bekijken?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Antwoorden (2)

probeer eens Divx en VLC te downloaden: http://filehippo.com/software/multimedia/players/
en het Codec Pack: http://filehippo.com/download_klite_codec_pack/

dan moet het lukken
12 jaar geleden
Je bedoelt de bestandsformaten ofwel extensies. In de praktijk komt het erop neer dat je naar de laatste letters (achter de punt) van de bestandsnaam moet kijken. Bijvoorbeeld .jpg, .mp4, .pdf, .avi, .zip enzovoort. Veel programma's kun je alleen gebruiken voor het openen van bestanden die ze zelf hebben ontwikkeld. Microsoft Office bijvoorbeeld is de "uitvinder" van de Word-bestanden die op .doc eindigen. Als je zo'n bestand met een programma van een andere leverancier probeert te openen, dan lukt dat (meestal) niet.

Gelukkig zijn er ook programma's die wél veel verschillende extensies kunnen "lezen" en openen.
Zo kun je de meeste video's wel bekijken met een programma als VLC Player, dat je hier gratis kunt downloaden: http://www.videolan.org/vlc/
Wat video's betreft, kom je met dat programma een heel eind! Bij andere bestanden (die je dus herkent aan de letters achter de punt van de bestandsnaam) zul je even moeten zoeken met welk programma je ze kunt openen. Soms zitten die programma's al op je pc. Als je met je linkermuisknop op een bestand klikt, en kiest voor "Openen met..." kun je één van de programma's selecteren die al op je pc staan om te kijken of je het bestand daarmee kunt openen. Zo niet, dan moet je via Google even op zoek naar een ander programma dat wél werkt. Hier vind je een lijst van alle bestandsformaten (= extensies) met de bijbehorende programma's:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Lijst_van_bestandsextensies

Toegevoegd na 1 minuut:
Sorry, foutje: "linkermuisknop" moet rechtermuisknop zijn.
Pieter2011