Mag je een documentair van (VPRO) tegenlicht uploaden op YouTube?

Ik wilde even een mooie documentair downloaden van http://tegenlicht.vpro.nl en daarna op YouTube plaatsen, maar ik was bang dat ik straks''Copyright strike krijg'' als ik dat doe. Dus ik heb eerste het site van VPRO bezocht en toen kwam ik dit (onderstaande tekst ) tegen maar ik kon het niet begrijpen, kan iemand a.u.b even uitleggen wat de onderstaande tekst betekent.
Hier is ook een link naar de site
http://tegenlicht.vpro.nl/nieuws/2009/oktober/vpro-gemeengoed.html
___________________________________________
'''Dus wat let u: gebruik het materiaal en laat ons uw filmpje zien! (Bijvoorbeeld door het op YouTube te uploaden en ons de link te sturen)

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.1K

Het beste antwoord

Je mag helaas geen video's uploaden die niet door jou zijn gemaakt (ivm auteursrechten). Je mag het pas uploaden als je toestemming krijgt van de VPRO.

Nou heeft alleen de VPRO wel Creative Commons, dit betekent, als je het uploadt dat er een duidelijke naamsvermelding moet staan en geen commerciële doeleinden mee mag worden opgehaald.

Als je deze video uploadt op Youtube KAN youtube zien dat er auteursrechten inzitten. Niet alleen zozeer het filmpje zelf maar als er een muziekje inzit waarbij wel auteursrechten op zitten kan youtube daardoor wel zeggen dat je auteursrechten kan hebben geschonden. Het filmpje kan waarschijnlijk nog wel bekeken worden, maar de kans dat er reclame inzit van youtube zelf is groot, en dan gaat het filmpje dus tegen de rechten in van de VPRO.
12 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Het artikel waar je naar verwijst hoort bij een aantal specifieke uitzendingen die gemaakt zijn (in 2009) rond het thema 'Eeuw van de stad'. Zoals beschreven mag je het materiaal (her)gebruiken, remixen etc. maar wel met naamsvermelding van de auteur en onder de voorwaarde dat je het zelf ook weer onder dezelfde licentie beschikbaar stelt. Om een uitzending met een CC licentie beschikbaar te maken moet die uitzending wel geheel zo zijn geproduceerd, dat wil zeggen zonder muziek met rechten van derden bijvoorbeeld. De meeste uitzendingen van Tegenlicht zijn niet zo gemaakt, dus die mag je niet zomaar zelf op YouTube zetten. Naast de uitzendingen van Eeuw van de Stad zijn dat bijvoorbeeld California Dreaming, Waar is de woede en Metamorfose van een crisis.

Overigens heeft Tegenlicht een eigen YouTube kanaal waar de uitzendingen die in het Engels beschikbaar zijn te bekijken zijn: www.youtube.com/vprointernational

Alle andere uitzendingen staan online op onze site (tegenlicht.vpro.nl).