Binnen windows heb je de optie op je disk te controleren op fouten, hoe moet ik stap voor stap daar aan beginnen?

Ik ben een leek dus véél uitleg graag

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Antwoorden (3)

1) Ga naar "mijn Computer"; dan zie je alle schijven.
2) Rechtermuis op de gewenste schijf en kies "Eigenschappen"
3) Kies de tab "Extra" en dan Foutcontrole
4) kies of je ook de fouten wilt laten repareren. Als je niet de C schijf hebt gekozen begin de check onmiddellijk; anders doet hij het na het opnieuw opstarten van de PC. Dat kan een paar uur duren EN MAG JE NIET AFBREKEN. Windows is dan niet beschikbaar. Wel heb je als de PC start heb je een aantal seconden om de actie af te breken.

Toegevoegd na 10 minuten:
Een alternatief is via de command line : in het zoekvak van windows "cmd" intikken. Je komt in een DOS window.
Type daar "chkdsk /?" en dan komt de help die de opties uitlegt.
Voor de C: schijf bijvoorbeeld "chkdsk c:" Dat kan direct worden uitgevoerd. Wil je fouten repareren "chkdsk c: /F"
dan kan dat alleen als de PC opnieuw opstart.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Check Disk is een van de handige Windows programmaatjes, maar ook System File Checker kan goed van pas komen! Daarmee kun je systeembestanden controleren op beschadigingen, waarbij ze eventueel worden vervangen.

Beide Windows tools zitten ver verborgen in je pc. Er zijn een paar programma's waarmee je ze simpel op je beeldscherm tovert. Zo is er de toolbox van het (gratis) Advanced Windows Care, maar je kunt daarvoor ook het gratis Glary Utilities gebruiken:
http://www.computeridee.nl/glary-utilities
Handig, want dan hoef je voortaan geen moeilijke trucjes meer uit te halen om het programma te vinden.

Onder het tabblad Modules vind je de Windows Standaard Tools (afbeelding 1). Daarachter zitten Check Disk en System File Checker (afbeelding 2). Even klikken en het programma doet de rest.
Plaatje bij antwoord
Pieter2011
12 jaar geleden
Sorry, ipv "fdisk" bedoel ik "Fix disk".