Hoe leer ik mijn oma computeren?

Mijn oma is 70 en ze wilt graag leren computeren.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.3K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
er worden overal in het land computerlessen voor senioren georganiseerd, is dat geen beter idee?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Inderdaad, dat is een veel beter idee. Zo'n seniorencursus hebben mijn opa en oma ook gedaan, heel gezellig en ontzettend interessant.

Antwoorden (3)

Misschien is dit een handige site:

http://www.seniorweb.nl/lessen/
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1. Laat haar iedere stap in haar eigen woorden opschrijven, zodat ze ook de computer op kan starten, als jij er niet bij bent.
2. Leer haar googelen en emailen : meer zal ze waarschijnlijk tóch niet nodig hebben.
3. Installeer 'Startpagina' als vaste opstartpagina voor haar : zo kan ze elke dag makkelijk het weerbericht en het nieuws lezen, en als je bijv. Yahoo voor haar emails installeert, kan ze het zó aanklikken.

Ik heb zelf erg goede ervaringen met Yahoo, omdat je heel gemakkelijk mappen maakt, en zo je verzonden en ontvangen berichten ordenen : Gmail vind ik zelf véél ingewikkelder.

Ik heb nooit cursussen gehad, maar het mezelf zo'n beetje bijgebracht : definieer mezelf dan ook als 'digibeet'.

Met mijn heel weinige kennis heb ik mijn vader van (toen...) 90 tóch een beetje op pad kunnen helpen.
Maar hij was de volgende dag alles weer vergeten, dus vooral álles laten opschrijven!!!

Ik wens je héél veel geduld toe : het is geen dommigheid of beginnende Alzheimer maar gewoon een heel nieuw medium, waar ze niet mee opgegroeid is, en wat een nieuweling van haar leeftijd nogal wat ontzag inboezemt! Ze zijn vooral ook heel bang, dat ze op een verkeerd knopje drukken, en alles deleten of de computer laten crashen....

O ja, en maak de letters vooral groot : mijn vader kroop zowat ín het beeldscherm om dingen te kunnen lezen!!!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Amadea
12 jaar geleden
En eerst nog met de muis leren omgaan.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
omdat mijn vader altijd erg veel schreef, was zijn fijne motoriek prima in orde : daar had hij eigenlijk niet zo veel moeite mee....
fantasties!
maak het leuk voor haar! leg het uit aan de hand van dingen die ze graag wil doen, dan blijft het beter hangen. en laat ze het vooral vaak doen. als je ouder wordt merk ik dat nieuwe info niet meer zo makkelijk blijft hangen. dus inderdaad opschrijven maar ook veel herhalen en dan niet haar mee laten kijken maar het haar zelf laten doen. zodat ze het letterlijk in haar vingers krijgt.
veel plezier!