Het geluid van mijn computer doet het niet meer in sommige gevallen. Hoe kan ik dit oplossen?

Het betreft de volgende gevallen: Veel games spelen nu zonder geluid (zelfs als de volume balkjes hierin wagenwijd openstaan). Andere games willen zelfs helemaal niet meer opstarten (Angry Birds en Skyrim bijvoorbeeld) en geven allemaal foutmeldingen over geluidsdrivers.
Itunes wil geen nummers meer afspelen, en ook Itunes geeft een foutmelding zodra ik het opstart.
Filmpjes op youtube en de windows pop-up geluidjes doen het nog wel gewoon, vreemd genoeg.

Ik heb hier gek genoeg nog nooit last van gehad. Het gebeurde vlak nadat ik Skyrim had afgesloten (één van de spellen die nu niet meer wil opstarten). Gisteren heb ik mijn computer gedefragmenteerd en een heleboel oude meuk uit de 'downloadmap' verwijderd, maar ik denk niet dat het hiermee te maken kan hebben.

Ik heb een dergelijke vraag al eerder gezien: http://www.goeievraag.nl/vraag/geluid-computer.180884

maar dit bleek geen oplossing voor mijn probleem. Ik heb al bij Configuratiescherm -> geluiden en audioapparaten gekeken, zoals wordt aanbevolen in de link die ik hier plaats, maar het volumebalkje dat ik voluit zou moeten zetten is helemaal niet aanklikbaar (tabblad Volume).

Kan iemand me hiermee helpen? Ik hoop dat mijn beschrijving trouwens specifiek genoeg is zo.

Toegevoegd na 10 minuten:
Ik gebruik Windows XP

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Antwoorden (2)

Drivers van de geluidskaart opnieuw installeren en dan best de laatste nieuwe.

Wsl draait u realtek hiervoor!
http://www.realtek.com/downloads/
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ik heb precies hetzelfde. Ook met Skyrim. Helemaal geen geluid meer terwijl de configuratie zegt dat het apparaat goed werkt. Ook de equalizer zie je gewoon bewegen, maar geluid ho maar.