verschil macbook en pc?

Ik ben bezig met een verslag over macbook en pc`s.
en vroeg me af:
* wat er verschil is tussen een pc en een macbook?
* wat kan je meer met een macbook dan met een pc?
* waarom is een macbook duurder dan een pc?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik weet niet erg veel van de macbook, dus zal niet reageren. Maar een grote reden dat alles van Apple duurder is komt door dat appeltje op de voor/achterkant. Als je die niet wilt betaal je voor een vergelijkend systeem veel minder (denk aan de mp3-spelers t.o.v. de I-pod shuffle, I-pad vs Samsung Tab etc.)
bamibal
12 jaar geleden
@bartmill: dat jer niet veel van weet, is duidelijk ja.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
bedoel je verschil tuusen macbook en laptop (windows gebaseerd?)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
bamibal, ik weet best dat het spul van apple net wat verfijnder is dan andere MP3 spelers etc. Ik had echter verwacht dat je mijn reactie wel begreep. Blijkbaar niet.

Antwoorden (1)

MAC

+ virusvrij (0.0001% kans op virussen)
+ spyware (idem als virussen, zeer kleine kans)
+ OS is goedkoop (30 euro tov 60 euro voor Windows)
+ de iMAC heeft een compact design wat dus plaats bespaard.
+ De iMAC is ook snel maar dit komt door de Intel CPU's, dus snelheid is gelijk tov een PC.
+ Als je een doodwens hebt ...

- think different crash different (het werkt toch wat anders, een andere manier van denken, ook crashen is anders) Dit kan soms moeilijk zijn om je aan aan te passen
- de prijs tov een PC, kortgezegd een iMAC is dik overpriced voor wat je krijgt.
- minder controle (een MAC doet zijn ding maar soms weet je niet wat hij doet, je hebt er geen controle over).
- werkt niet met extensies. Een grote ergernis is het feit dat de MAC wel extensies herkent en weet welk type bestand het is, maar hij geeft geen extensies weer. Windows doet dit ook maar is toch nog anders vind ik.
Bekende en onbekende extensies geeft MAC niet weer wat een PC wel doet als hij de extensie niet kent.
- niet aanpasbaar. Een MAC is beperkt aanpasbaar, en kost wat geld.
- de uitwisseling van bestanden kan soms problemen geven.
Van MAC naar PC of omgekeerd. Ik vind dat dit nog niet op punt staat en dit ligt zowel aan Apple als aan M$.
- Je kan maar beperkt gamen met een iMAC
- Je kan lege DVD's branden (dit is geen grap! dit gaat dus echt!!)
- Soms krijg je geen foutmeldingen als je programma niet wil installeren (Heb ik al veel meegemaakt) Bvb. Adobe CS4 werkt alleen op MAC OS 10.4 en hoger.
Als je 10.3 hebt en je wil CS4 installeren, dan gebeurt er echt niets ....
Zoek het zelf maar uit, bij Windows krijg je nog een melding dat dit niet werkt op deze windows versie.

PC

+ Ideaal om te gamen
+ Aanpasbaar (hardware is perfect vervangbaar)
+ Gebruiksvriendelijk (al is dit natuurlijk niet objectief)
+ Goedkoop (tenzij je een beest van een PC koopt)
+ Meer mogelijkheden (ik vind dat een PC meer kan dan MAC)

- duur OS tov MAC OS. Windows is niet goedkoop
- frequent je hardware vervangen is nodig (dit kost wel wat ..) tenzij je niet zwaar wil gamen of je nooit software zal updaten (bvb. nieuwe versie van Office enz.) Dit is eens om de 2 jaar hoor.
- spyware en virussen zijn een pest al valt dat goed mee. Het ligt meestal bij de gebruiker maar je zal je toch moeten beschermen en zo'n pakket kost algauw weer wat geld.