Hoe kun je een pc het beste inrichten om zoveel mogelijk overbodige rommel te voorkomen?

Ik ben een echte hamsteraar als het op internetten aankomt. Mooie plaatjes en websites die naar mijn mening nog wel eens van pas kunnen komen die gaan in favorieten, of in een map. Maar ik ben dan in het begin heel stipt, alles netjes in aparte mappen, totdat ik niet meer weet wat ik waar heb gezet, en het einde van het liedje is dat ik gewoon op internet ga zoeken naar dingen waarvan ik zeker weet dat ik die eerder ergens heb bewaard, en waar mijn laptop al tjokvol mee staat.

.exe programma bestanden van 80 jaar geleden heb ik bijv. nog bewaard in de download map terwijl ik er waarschijnlijk niet eens meer wat mee kan wanneer ik ze zou willen installeren. ALS ik al weet wat voor programma's het zijn :-/ Leuke patronen en werkbeschrijvingen 'geprint' als PDF, maar geen idee waar ik het moet zoeken als ik het wil maken/nakijken. Etc, etc.

Goed, nu wil ik dus binnenkort mijn laptop opschonen/opnieuw installeren, maar dan wil ik er dus niet zoveel rommel meer op. Hoe richt je nu zo'n ding het beste in waarbij je niet alles overal en boordevol hebt staan, en waar je ook nog eens wat terug kan vinden?

Ik weet dat ik het moet vergelijken met laatjes in een kast, maar mijn echte zien er een stuk overzichtelijker uit dan op mijn pc.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
2.4K

Het beste antwoord

Weggooien en opruimen is in het "echte" leven al zo moeilijk, maar op de PC vind ik het nog moeilijker,
omdat ik vaak niet eens weet wat het betekent, wat er allemaal opstaat.
Al die extensies van "ooit" gedownloade bestanden, of hulpprogramma's of systeembestanden????

Maar ik ben recent begonnen met grote schoonmaak, zowel van huis als van pc.

* schoon je favorieten op.
Maak een hoofdindeling. Maak nieuwe mappen. Maak niet meer dan 1 niveau submappen.
* Ga naar configuratiescherm: software.
En gooi daar alles weg waarvan je zeker weet dat je het niet meer gebruikt.
* Ga naar Internetopties en zet daar dat je je browsergeschiedenis wilt verwijderen bij het afsluiten
* Maak alle .temp mappen leeg.

Voor je eigen bestanden geldt hetzelfde als voor je favorieten:
Maak een paar hoofdmappen en daaronder wat submappen.
Geef al je bestanden, ook je pdf's goede duidelijke namen.
Bijv: hoofdmap HOBBY's: subma: Haakpatronen.

Laat een schijf-opruimingsprogramma lopen.

Tot zover mijn adviezen.
Als ik zelf zo ver ben dan zet ik alles wat ik wil bewaren op een externe harde schijf en dan bel ik
"een mannetje" die PC-ondersteuning aan huis doet.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Ik zou een externe hardeschijf kopen en deze goed inrichten met mappen. Zo verbruikt je pc minder RAM en kun je je bestanden ook nog eens meenemen
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
IDD,wat andere ook al zeggen,sla alles wat je toch wil bewaren op een ext schijf of usb stick op,ideale oplossing.
Als je dat hebt gedaan verwijder je ze van je C schijf,ruimt lekker op!