Puistjes zijn vetophopingen. Ik heb er ook last van. Elke ochtend en avond je gezicht wassen zonder water en anders beveel ik een dermatoloog aan.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik bedoel zonder zeep, met water :p
Amadea
12 jaar geleden
Tja, ik dacht al aan ezelinnemelk...
Hoe ontstaan jeugdpuistjes?

Acne ontstaat door een verstopping van talgkliertjes die al of niet wordt gevolgd door een ontsteking.

In dit proces zijn drie stappen te onderscheiden:

•verhoogde productie van talg

•versnelde afbraak en afstoting van dode huidcellen

•overgroei van bacteriën

Verhoogde productie van talg
In de puberteit neemt de productie van hormonen toe. Vooral de androgene hormonen zorgen ervoor dat de talgklieren groter worden en meer en dikkere talg gaan produceren. De kans op verstopping van de uitvoergang van talgklieren wordt hierdoor groter.

Versnelde afbraak en afstoting van dode huidcellen
In de puberteit worden dode huidcellen snel afgebroken en afgestoten. Daarnaast hebben deze dode huidcellen in deze periode de neiging om aan elkaar vast te klitten.

In combinatie met de overproductie van talg ontstaan er een soort pluggen die de talgklieren verstoppen. Dit is te zien als witte of zwarte comedonen.

Overgroei van bacteriën
Iedereen draagt op zijn huid een aantal bacteriën met zich mee. Eén daarvan is de Proprionibacterium acnes, een bacterie die leeft van talg. In verstopte talgklieren vermenigvuldigt deze bacterie zich en kan zodoende een ontsteking veroorzaken. Dit is te zien als papels en pustels.

Behandelen:
Bij de drogist en de apotheek zijn vele middelen tegen acne verkrijgbaar. De enige van deze vrij verkrijgbare middelen die helpen en worden aangeraden bevatten benzoylperoxide. Bekijk daarom voordat je een middel koopt, eerst het etiket of dit werkzame bestanddeel erin zit.

Benzoylperoxide vermindert de vorming van plakken oude huidcellen en heeft eveneens een remmende werking op de bacterie die een rol speelt in het ontstaan van acne.

Het middel is pas na vier tot acht weken werkzaam. In het begin kan de acne er door verergeren of kan je last krijgen van een geïrriteerde huid. Het geeft een lichte schilfering, de zogenaamde 'peeling'. Als je je goed houdt aan de voorschriften, verdwijnt de irritatie meestal vanzelf. Het is belangrijk dat je de hoeveelheid die je gebruikt langzaam opvoert.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een puistje is eigenlijk een ontsteking in/aan een talgklier. Door overproductie van talg onder invloed van hormonen kan er een ontsteking van de huid = puistje ontstaan.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik neem aan dat je een meisje bent en ik weet niet hoe oud je bent maar ik weet wel dat mijn zus toen ze 16 was gewoon de pil nam want dat had de doctor toen aan geraden en toen waren na een paar weekjes al weg!

Hoe het in zijn werk gaat kan ik niet uitleggen.