Hoe weet je echt zeker dat je webcam uitstaat?

Hoe kom je erachter of de webcam uitstaat en je dus niet 'stiekem' gefilmd wordt. Bij mij gaat er een lampje branden als hij aanstaat. Maar ik hoorde een keer verhalen dat mensen zonder dat ze het doorhebben toch nog gefilmd worden. Ik heb mijn laptop als hij op mijn bureau staat altijd open staan. Sowieso leg ik er een doekje over heen, maar die valt er vaak nogal snel af.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
8.8K

Antwoorden (7)

Ik trek altijd de usb stekker er uit als ik de webcam niet gebruik.
Bij een ingebouwde webcam zou ik met plakband een papiertje ervoor hangen.

Er bestaan inderdaad msn virussen dat iemand je webcam over kan nemen.
Ritsuka
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Veel computers en laptops hebben ingebouwde camera's vlak boven het beeldscherm...
Ritsuka
12 jaar geleden
Daar gaat de 2de zin in mijn antwoord ook over, die kun ke afplakken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Oh, oeps, overheen gelezen..
+je voor het ongemak :)
dat is inderdaad moeilijk vast te stellen of je wecam "daadwerkelijk" uitstaat, als je computer gehacked word kan het inderdaad voorkomen dat de webcam door een ander aangezet kan worden, zonder dat je het zelf in de gaten hebt.

Overigens moet je computer wel aanstaan om een computer te kunnen hacken, een computer die uitstaat is dat niet mogelijk.

wat je kan doen aangezien dat je een laptop hebt, is je laptop omdraaien, ikzelf heb een imac daar zit ook standaard een webcam ingebouwd. Ik laat hem altijd naar het plafond schijnen alleen voor het geval dat.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als hij echt uit moet staan, kun je hem via je configuratiescherm - hadwarebeheer uitschakelen. Maar gewoon de klep dicht of de camera op een betere manier afdekken is praktischer.
bamibal
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
de usb stekker eruit trekken is nog praktischer :P
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
oh pardon ik zie nu pas dat het een laptop is. Ik moet toch eens wat vaker de omschrijvingen lezen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Kan een hacker hem dan niet via dezelfde manier weer inschakelen?
Ik doe meestal de klep dicht als ik de laptop aan laat, en als ik de laptop gebruik klap ik het beeld zover mogelijk open en gebruik een extern beeld bijvoorbeeld de tv.

Mijn vraag is nu eigenlijk,
Hoe zit het met de microfoon dan?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wanneer iemand controle neemt over je webcam? Gaat er inderdaad nog steeds het lampje branden. Ook je microfoon kan worden afgeluisterd. Wanneer je deze apparaten uitschakeld in hardwarebeheer, zal wanneer de hacker je webcam wilt zien, jij een meldin krijgen van welke webcam er gebruikt mag worden. Gewoon nee klikken dus ;-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Heb even gekeken, maar wanneer je je wecam uitschakeld, zal de hacker niets kunnen zien. Het kan zijn dat je je microfoon apart moet uitschakelen
Sticker op de lens.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Mijn webcam staat als ik m niet gebruik altijd op de muur gericht.