Kan je van een kapotte externe hardeschijf nog bestanden/foto's halen ?

Mijn externe harde schijf is gevallen. Nu staan hier heel belangrijke bestanden op. Is het mogelijk om de bestanden er nog af te halen. Of er af te laten halen ergens ?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
5.1K

Antwoorden (7)

Je kan de harde schijf eruit halen en dan via een inch ding. De harde schijf in je computer stoppen. Je kan het ook door een gespecialiseerd bedrijf laten doen
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een "inch ding", wat is dat?
Je kunt dit door een specialist laten doen. Dan kunnen ze vrijwel altijd wel die data terughalen. De kosten lopen echter al snel tegen de 1000 euro aan.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een kort antwoord: helaas nee.
Een gevallen harde schijf is zeer moeilijk te redden, meestal hebben de koppen een behoorlijke kras in het oppervlak veroorzaakt.
Een gespecialiseerd bedrijf zou in principe nog een reddingspoging kunnen doen en sommige data terug lezen, maar reken daarbij op zéér hoge kosten zonder garantie op succes.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hopen voor jou is dat de behuizing stuk is en niet de schijf zelf. Je kan de schijf naar een computer zaak brengen en zij kunnen zien wat er stuk is. Mocht de schijf niet stuk zijn dan kunnen ze dit zo voor je back-uppen naar een andere schijf. Ik heb dit ook eens laten doen bij mycom, kosten me toen 18 euro.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ja dat is mogenlijk met een speciaal prog wat ik hier niet kan noemen.
Stuur me een PM dan kan ik je evt verder helpen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
waarom mag niet iedereen dit weten?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je mag dit soort verwijzingen niet plaatsen op Goeievraag
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Onzin, ik verwijs altijd naar bepaalde software en vele met mij.
Als een externe schijf gevallen is dan is meestal niet alleen de behuizing beschadigd maar ook de daadwerkelijke harde schijf binnenin. Vaak lukt het wel om de behuizing te openen en de harde schijf direct aan te sluiten via een adapter.

Als de schijf op die manier niet goed uitleesbaar is, zoek dan professionele hulp (ja, ik weet dat dat veel geld kost)

Heel vaak maakt een harde schijf na een val andere geluiden dan normaal; dat is een keiharde aanwijzing dat er onderdelen binnenin beschadigd zijn (bv. heads of motorlagers). Die kun je NIET zelf repareren, dat moet in een cleanroom (ultra-schone ruimte) gebeuren.

Een schijf met zulke schade zal nooit meer 'vanzelf' gaan werken. Er is ook geen enkel programma dat een schijf in die toestand nog kan uitlezen. Elke keer dat toch geprobeerd wordt om de schijf werkend te krijgen wordt de kans groter dat de schijf nog veel meer schade oploopt, bv. diepe krassen op de medialaag of grote hoeveelheden slijpsel binnenin de behuizing.

De kans op een succesvolle recovery ligt grof geschat tussen de 60 en 90%, afhankelijk van de ernst van de schade. Indien er zelf veel met de schijf geprobeerd is dan is wordt die kans helaas snel kleiner.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een disk die gevallen is zal veel schade aan de lees/schrijfkoppen hebben en wellicht ook aan de medialaag op de platters. Dit is NOOIT met een programmaatje op te lossen. Trachten data terug te halen van een disk die op deze manier fysiek defect is geraakt, is werk voor een datarecovery specialist.
Wij , als datarecovery specialisten, weten dat 'zelf proberen' meer kwaad dan goed doet.