Worden er bij een schijfdefragmentatie bestanden verwijderd? Zoja, wat van soort bestanden zijn dat dan?

Ik wil graag een oude computer met XP opschonen. Ik heb al vanalles gedaan en nu wil ik schijfdefragmentatie proberen. Maar aangezien het niet mijn computer is wil ik niet dat er dingen worden verwijderd.

Toegevoegd na 2 minuten:
Weet iemand ook misschien nog een andere manier waarop ik de computer weer sneller kan laten werken?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Het beste antwoord

Geen enkele file gaat verloren, alles word weer netjes samengevoegd per soort file op de HD. Fragmentatie wil zeggen "niet aaneengesloten". Een programma heeft meer tijd nodig om één file te lezen als ze niet aaneengesloten zijn omdat het steeds van het een deel naar het ander deel moet springen. In Windows zit een defrag programma welke men kan instellen om die actie automatisch te starten, bv om de week, elke zondag om 12h00. Sneller maken van een PC kan zeker met het GRATIS programma "Ccleaner".
Die gaat alle niet essentiele rommel opkuisen zoals lofboeken, geschiedenis, ezv. Zeker de moeite om een aanzienlijke tijdwinst te maken, reeds vanaf het booten. Het programma heeft bovendien nog andere nuttige mogelijkheden. Bijkomstig maar interessant is dat je de taal ook op NL kan instellen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Bij schijfdefragmentatie word niets verwijderd
kan je dus gerust doen
maar betei wel alle trope ersst af te gooien scheelt weer tijd voor het defragmenteren
probeer eens dit programma (link) dat verwijderd wel dingen maar alleen dingen die ook verwijderd mogen worden
capthavoc