Informatica gaat met name over de technische aspecten en toepassingen. Informatiekunde over hoe je met informatica bepaalde doelen kunt bereiken. B.v. binnen een bedrijf, of binnen de overheid.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Informatiekunde houdt zich alleen bezig met het organiseren van (grote hoeveelheden) data, zodat daaruit nuttige informatie gehaald kan worden om vervolgens te presenteren.

Informatica is een grote verzamelnaam voor wetenschappelijke informatietheorie en de toepassing daarvan in computers.

Toegevoegd na 10 minuten:
Dus bijvoorbeeld: informatiekunde richt zich erop om met een vraag als "Waar woont Bill Gates" nuttige informatie van internet te halen, en die in een leuke presentatie te zetten.

Informatica richt zich op hoe de computer van een stukje code deze presentatie over Bill Gates maakt.
Bronnen:
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het zijn beide verzamelnamen voor disciplines die zich met informatie bezig houden, en beide zijn redelijk vaag en breed zodat een verschil nauwelijks is aan te geven.

Dit komt erop neer dat je beide begrippen altijd in de context moet interpreteren. Wat wordt er -in een bepaald geval- mee bedoeld. Wat houdt het in?

Je kunt tot een aardig vergelijk komen door beide universitaire studies met elkaar te vergelijken op inhoud. Je zult ontdekken dat er veel overlap is. Ook zou het me niets verbazen als het per universiteit weer verschilt.

Op zich is het niet verbazingwekkend, want er is ook nauwelijks eenduidigheid in beroepen in dit vakgebied. Kijk maar eens naar vacatures wat ze voor verscheidenheid aan activiteiten voor een gelijknamige functie bedoelen.

Toegevoegd na 12 minuten:
Voorbeeld: faculteit radboud universiteit:

De informaticus benadert de vraagstukken in dit vakgebied voornamelijk vanuit de technologie, terwijl de creativiteit van de informatiekundige zich vooral richt op de samenhang tussen deze technologie en haar context (mens, organisatie, informatiestromen). Concreter gezegd:

* Informatici ontwikkelen methoden en gereedschappen om de bouw van computersystemen te ondersteunen. Hoe kun je ervoor zorgen dat die computersystemen betrouwbaar zijn? Een belangrijk aandachtsgebied hierbij is bijvoorbeeld Security.
* In de informatiekunde draait het om de ondersteuning van mensen en organisaties door middel van de juiste IT-systemen. Hoe kan deze ondersteuning optimaal vormgegeven worden? Belangrijke aandachtsgebieden hierbij zijn informatie-architectuur en business intelligence.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Informatiekunde is een wetenschap die zich bezighoudt met data die voornamelijk met de computer verwerkt kunnen worden. om daaruit bruikbare data te verkrijgen.

Informatica is de studie en de wetenschap van de theoretische fundamenten van informatie.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wat is het verschil tussen informatica en informatiekunde?

Informatica bestudeert hoe computers in elkaar zitten, hoe programmatuur werkt en hoe je computersystemen kunt verbeteren. Het is echt een exacte studie. Bij Informatiekunde kijk je veel meer naar wat je met een computer kunt doen. Het gaat niet zozeer om de techniek, maar om de impact van computers op het bedrijfsleven, op individuen, of op de samenleving. Informatiekunde is dan ook veel minder exact dan Informatica. In tegenstelling tot bij Informatica zit in de opleiding Informatiekunde geen wiskunde en hoef je veel minder te programmeren. Bij Informatiekunde krijg je vakken uit de bedrijfskunde of sociale wetenschappen, wat bij Informatica weer niet het geval is. Als informatiekundige vorm je uiteindelijk een soort brug tussen de techniek en de gebruiker.

Bron: http://www.studeren.uva.nl/informatiekunde/object.cfm/objectID=CBEB4B87-D22F-4494-BCF4C4E6101553B6#p1