Toetsen als shift en control worden altijd in combinatie met een andere toets gebruikt. Je moet op dat moment dus twee toetsaanslagen tegelijk uitvoeren. Door deze toetsen dubbel uit te voeren, wordt het typen vergemakkelijkt, omdat je je bij sommige toetscombinaties anders in rare bochten zou moeten wringen, om beide toetsen te kunnen bereiken.
AlphaLimaSierra
12 jaar geleden
Omdat sommige combinatietoetsen zo vaak worden gebruikt, dat het verrekte makkelijk is als die op twee plaatsen zitten, zodat je nooit actobatische toeren met je vingers hoeft uit te halen.

Maar dat is niet de opzet geweest ; zowel de twee shift-toetsen als de twee alt-toetsen hadden aanvankelijk (en in sommige gevallen nog steeds) een beetje verschillende functies. Zelf ben ik ze alleen nog maar in tekenprogramma's en sommige spellen tegengekomen, maar ze functioneren echt regelmatig als verschillende knoppen (L-shift en R-shift, Alt en Alt Gr). Het is niet een kwestie van alleen maar herhaling of toetsenbordvulling dus.

Bovendien zijn er toepassingen waarbij je zelf eigenschappen aan een toets kunt hangen, en dan zijn die extra toetsen ook vreselijk handig, voor kleine macrootjes bijvoorbeeld.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik weet niet of het klopt, het is maar een gedachte... Maar het zou ook een beetje voor links- en rechtshandigen kunnen zijn? Misschien is het verschillend voor links- en rechtshandigen aan welke kant shift / control het handigst is...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Die dubbeling is essentieel voor het typen. Tenminste, als je blind typt.

Als ik een hoofdletter A intyp, druk ik de A natuurlijk met mijn linker pink in - dat gaat niet anders. Om er een hoofdletter van te maken, druk ik dus de RECHTER shift-toets in, met mijn rechter pink.

(Ik heb net even geprobeerd of ik de hoofdletter A zou kunnen maken zonder die rechter shift-toets. Dan moet ik mijn linker pink op de linker shift-toets zetten, en mijn linker ringvinger op een heel onnatuurlijke manier naar links buigen om de A in te toetsen. Da's heel raar, ook omdat onder de linker ringvinger normaal gesproken de S zit.)

Als ik een hoofdletter P intyp, druk ik de P vanzelfsprekend met mijn rechter pink in. Om er een hoofdletter van te maken, heb ik dan dus juist de LINKER shift-toets nodig.

Hetzelfde geldt voor de control- en de alt-toetsen. Ook daarvan zijn beide heel hard nodig bij het blindtypen.

Dit is trouwens ook de reden dat de spatiebalk redelijk lang is: die kun je daardoor zowel met je linker als met je rechter duim indrukken.
Cryofiel
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik vind het niet zo gek om met mijn linkerpink de shift in te toetsen en om dan met mijn ringvinger de A te maken...
Maarja ik heb mezelf dan ook gedeeltelijk leren typen, en typ met 8 vingers.. (rechterpink en rechterduim gebruik ik niet). Toch zjin er echt weinig mensen die mij bijhouden met typen op de opleiding.
zodat je met links de shift vast kan houden en rechts de p in kan drukken, zonder dat je handen in de weg zitten.. andersom geld dit ook weer voor de hoofdletter A, etc..