ik wil de harde schijf van mijn oude computer in mijn nieuwe doen. waar moet ik op letten?

ik heb dit jaar al 2 pc's vermoord, een 3de word echt teveel.

Toegevoegd na 14 minuten:
ik las iets met geaard ofzo

Toegevoegd na 32 minuten:
hoe je m aanmoetsluiten snap ik

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.3K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
weet je wel zeker dat je het zelf wilt gaan doen, je hebt er al 2 vermoord;-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ja. of nou de eerste heb ik niet vermoord die was ineens kapot.

Het beste antwoord

Ten eerste is het een IDE of een Sata schijf
Als het IDE is en je die aansluit op de kabel moet je een jumpertje zo zetten dat ie slave of master is (staat op je schijf waar jumpertje moet zitten en is heel klein zwart blokje achter op je schijf die je eventueel moet verplaatsen)eind van de kabel is master zie het plaatje
Betreft het een Sata Voor het aansluiten van een SATA harde schijf hoef je geen speciale maatregelen te nemen. Een SATA-kabel kan maar op één manier op moederbord en harde schijf worden aangesloten.
Maak dan alleen niet de fout dat je 2x voedingaansluiting erop zet oudere Sata schijven hebben 2 voedingsaansluitingen
Het betreft een reeds werkende geformeerde schijf als je je pc weer opstart zal ie m vanzelf gaan zien en het stuurprogramma ervoor vanzelf installeren en werkt ie gewoon
Wel met erin zetten je pc spanningsvrij maken stekker ook eruit!!

Toegevoegd na 9 minuten:
wat betreft IDE master/slave
Als bv je brander op eind van je kabel zit en je je schiif dus aansluit op het midden van die kabel dan jumpertje van je schijf op slave plaatsen

Toegevoegd na 12 minuten:
Ik ga er hierbij wel vanuit dat je nieuwe pc dus al werkt en een C schijf al reeds aanwezig is en je deze schijf erbij wilt plaatsen
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Dat de aansluitingen kloppen. Als dat klopt is er geen probleem.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Waarom oude schijf in nieuwe computer?
Je moet erop letten dat het de goede aansluiting is, in principe wijst zich dit vanzelf anders passen de stekkers niet.
En bij (oude) schijven moet je kijken of er niet een jumpertje opzit waardoor hij als master gezien wordt, hij moet namelijk slave zijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
om mn bestanden over te zetten
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ok, dat kan hoor.
En geaard bedoelen ze denk ik dat je zelf niet statisch moet zijn als je in de computer gaat zitten sleutelen. Dit kun je voorkomen door even iets geaards vast te pakken, bijv. een blank stuk van de verwarming.
Als het gaat om een lege schijf of een schijf waar gewoon data op staan geen probleem
maar staat er een besturingssysteem op dan gaat dat niet lukken
je windows wordt dan overhoop gehaald
met als resultaat dat je waarschijnlijk opnieuw moet activeren wat niet gaat lukken omdat hij opeens totaal andere hardeware vindt en dus wordt je windows gezien als illegale software.
dus als d: prima maar geen c:
capthavoc