Wat is een hi-res foto?

Voor een fotowedstrijd komt er het volgende op : Indien mogelijk, laad een hi-res foto op. Zo vergroot je jouw kansen om in onze weekendkrant te verschijnen.

Weet er iemand wat dit betekend?
Bedankt!

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
10.8K

Het beste antwoord

Een hoge resolutie foto van 3 megapixel of meer. en drukker zal voor goed drukwerk vragen om 300 dpi
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
gvrox
12 jaar geleden
Het hangt er ook van af hoe groot de foto afgedrukt gaat worden, 300 DPI op zich zegt niet genoeg (en is ook wat aan de hoge kant voor een krantenfoto, 150-200dpi is voldoende)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
voor een krant heb je gelijk. Ik heb meestal te maken met brochures... vandaar

Andere antwoorden (5)

Een hoge resolutie foto, dus niet een plaatje van maar 800x600 pixels.
Maar een foto van minstens 1500 pixels (ongeveer) en minstens 72 dpi.
Kimath
12 jaar geleden
gvrox
12 jaar geleden
Die DPI waarde (in de file) zegt helemaal niets, je hoeft alleen maar naar het aantal pixels te kijken. Vanaf 1500 pixels (breed of hoog) is het inderdaad goed genoeg voor de genoemde toepassing.
ik geloof High Resolution.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
hi-res staat voor High Resolution. Een hi-res foto is een foto met meer pixels dan een normale foto. Hoe meer pixels een Hoge Resolutie foto heeft, hoe scherper hij wordt.

Een Mega Pixel (MP) betekent dat er 1 miljoen kleine stippen op een foto zijn, deze kunnen elke kleur hebben.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Daar is geen vaste definitie voor qua aantal pixels. Het betekent high resolution, ofwel hoge resolutie. Hoeveel dat is, is niet standaard vastgesteld.

HD is vanaf 720 of 1080 pixels, maar voor een foto is dat vrij weinig. Ik zou voor de breedte minstens (ongeveer) 1500 of 2000 pixels aanhouden, maar dat is enkel een gevoelsrichtlijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ze bedoelen dat je de foto niet kleiner moet gaan maken, maar het in het originele formaat moet insturen. Anders moeten ze met jou weer contact opnemen om voor het originele foto te vragen die ze zouden kunnen plaatsen in een afdruk/krant. Dat is voor hun extra werk en zullen ze daarom misschien jou foto niet kiezen.

Voorheen was het gebruikelijk om kleinere foto's te versturen. Dat was nodig omdat de internet bandbreedte verbindingen nog niet goed genoeg waren, of dat de email accounts te snel vol raken. Nu zijn dit vaak geen redenen meer, maar heeft men vaak nog wel de gewoonte om een foto eerst te verkleinen voordat men die verstuurd.