Wat betekenen de meetwaarden van mijn glasvezel?

Sinds vanmiddag is Rota verglaasd. Althans, de glasvezel is doorgetrokken van de straat naar een modem dat nu in de meterkast hangt.

De installateur liet een papier achter met daarop de volgende meetwaarden (powermeting in dB, volgens het papier):

IP-vezel: 0,2
CATV-vezel: 0,7

Wat betekenen deze waarden? Zijn ze goed of slecht?

Wat is de schaal? Ik bedoel, als de schaal 0,0 tot 1,0 is, dan zijn de waarden heel erg verschillend, en is de volgende vraag: vanwaar dat enorme verschil? Als de schaal daarentegen van 0,0 tot 100,0 is, zijn de waarden nagenoeg identiek.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Internet
1.6K

Het beste antwoord

Heeft te maken met attenuatie en staat voor de mate waarin het signaal afneemt per kilometer, 0,2 per kilometer terwijl het basis signaal voor glasvezel 3 db is. Getallen kunnen afwijken sorry..
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dus - voor de IP-vezel is het signaal zo sterk alsof ik 1 km van de zender af zou zitten, en voor de CATV-vezel is het signaal zo sterk alsof ik 3,5 km van de zender af zou zitten? En vanaf welk dB-getal is het signaal te zwak om er betrouwbaar iets mee te kunnen?
AWM
14 jaar geleden
Dat kun je zo niet uitrekenen. Bij elke las onderweg komen er paar tiende dB verzwakking bij. Ik weet niet wat acceptabele grenzen zijn, maar je kunt niet op deze manier rechtstreeks de afstand berekenen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@Antwoordman, dat begrijp ik. Ik bedoelde: stel dat er een ideale, lasloze vezel lag tussen de zender en mij. Zou dan de afstand tussen zender en mij 1,0 resp. 3,5 km zijn? Of natuurlijk, als de zender in beide gevallen op dezelfe plek zit, betekenen deze getallen dan dat de CATV-vezel een lagere kwaliteit heeft, of meer lassen bevat, dan de IP-vezel?